Historia teatru Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Historia teatru
Kod modułu: W8-RE-S1-TEAa
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia z historii teatru porządkują i podnoszą wiedzę studenta na temat teatru i dramatu. Na samym początku nauki mają zweryfikować poziom wiedzy studenta, z którą przystępuje do studiów. Poprzez prowadzone zajęcia student uzyskuje podstawową wiedzę na temat zasadniczych pojęć, związanych z istotą teatru, jego historią i kierunkami rozwoju. Poznawanie historii teatru połączone jest z weryfikacją znajomości europejskiego dramatu, jego najważniejszych dokonań. Lektura wybitnych dzieł dramatu polskiego i europejskiego jest podporządkowana przygotowaniu do reżyserii i jej praktykowania. Ich celem jest nabycie umiejętności szczególnej lektury tekstu dramatycznego, która pozwoli na przygotowanie reżyserskiego egzemplarza. Zajęcia uświadamiają konieczność objęcia różnych obszarów wiedzy, tak na terenie nauk humanistycznych, jak i innych nauk społecznych. Uczą stałego weryfikowania i poszerzania tej wiedzy. Zapoznają studenta z odpowiednią literaturą fachową i przygotowują do własnych poszukiwań.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student poznaje podstawowe pojęcia, dotyczące teatru jako dyscypliny artystycznej. [TEAa_1]
K_W01 [3/5] K_K05 [3/5]
Student poznaje zasadnicze kierunki historycznego rozwoju teatru. [TEAa_2]
K_W01 [3/5]
Student poznaje podstawową literaturę, dotyczącą historii teatru i dramatu. [TEAa_3]
K_W01 [3/5]
Student dokonuje ponownej lektury najważniejszych dramatów od antyku po współczesność. [TEAa_4]
K_W01 [3/5] K_K07 [3/5]
Student poznaje metody analizy tekstu dramatycznego. [TEAa_5]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [TEAa1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie TEAa_1 TEAa_2 TEAa_3 TEAa_4 TEAa_5
wykład [TEAa2] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie TEAa_1 TEAa_2 TEAa_3 TEAa_4 TEAa_5
ćwiczenia [TEAa3] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie TEAa_1 TEAa_2 TEAa_3 TEAa_4 TEAa_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)