Historia sztuki 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Historia sztuki 1
Kod modułu: W8-RE-S1-HS1
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Celem realizacji modułu jest wprowadzenie studentów w możliwie szeroko pojęty świat sztuki. Konieczne jest rozbudzenie plastycznej wrażliwości, poczucia piękna, proporcji i harmonii, czyli najbardziej wzniosłych kryteriów prawdziwej sztuki. Studenci pierwszego roku potrzebują pomocy w pokonywaniu trudności, jakie napotykają w kontakcie ze sztuką. Dzieła sztuki onieśmielają swoją artystyczną i techniczna biegłością, stawiają poznawczy opór gęstą materią wielopoziomowych treści. Pokonanie tych barier jest warunkiem otwarcia się na artystyczne doznania, osiągniecie estetycznych i intelektualnych satysfakcji, a przede wszystkim odkrycia prawideł i mechanizmów, według których sztuka może być dla przyszłych twórców filmów inspirującym źródłem i wsparciem w podejmowaniu artystycznych decyzji. W odróżnieniu od naukowego podejścia historyka sztuki studenci reżyserii muszą otworzyć się na osobiste relacje z dziełem, odrzucić stereotypy i umieć się cieszyć estetycznym przeżyciem. W epoce kultury obrazkowej kino artystyczne musi wyróżniać się formą i jako sztuka docierająca do szerokiego odbiorcy wziąć na siebie obowiązek kształtowania poczucia estetyki i piękna.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student rozumie i docenia rolę twórczości artystycznej w cywilizacyjnym rozwoju ludzkości. [HS_1]
K_W01 [5/5]
Student ma ogólną wiedzę z historii sztuki - potrafi rozpoznać i określić podstawowe style i kierunki w sztuce [HS_2]
K_W01 [5/5]
Student zna najbardziej znaczące dzieła (przede wszystkim malarstwa), potrafi omówić ich treść i znaczenie oraz określić styl i epokę [HS_3]
K_W01 [3/5]
Student zna i rozumie zasady kompozycji, proporcji, zasady stosowania palety barwnej, napięć walorowych oraz rolę, jaką spełniają w ostatecznej formie dzieła. [HS_4]
K_W01 [3/5] K_W08 [3/5]
Student dostrzega i potrafi skorzystać z inspirujące roli malarstwa w rozwijaniu wyobraźni i umie czerpać z tych doświadczeń w pracach scenopisarskich, reżyserskich i montażowych [HS_5]
K_W08 [4/5] K_U03 [4/5]
Student ma wypracowaną umiejętność stałego sięgania do światowych zbiorów sztuki (googleartproject.com) jako źródła pomocnego w rozstrzyganiu swoich artystycznych dylematów [HS_6]
K_K07 [4/5] K_K08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [HS1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie HS_1 HS_2 HS_3 HS_4 HS_5 HS_6
ćwiczenia [HS2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie HS_1 HS_2 HS_3 HS_4 HS_5 HS_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)