Historia filmu 2
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Historia filmu 2 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-HF2 |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Cele i styl realizacji modułu określa jego odbiorca. W tym przypadku jest to każdorazowo student uczący się jednego z trzech podstawowych
zawodów filmowych: reżysera, autora zdjęć kierownika produkcji. Celem kursu jest wsparcie studenta w jego dążeniu do wyrażenia się
w dziele poprzez dostarczenie mu nieodzownego wyposażenia humanistycznego w zakresie dziedziny, która studiuje. Do tego wyposażenia
należy znajomość tradycji sztuki filmowej oraz poczucie bycia depozytariuszem pamięci o tejże tradycji.
Historia zawarta w nazwie modułu jest rozumiana w sensie w jakim rozumie ją Ernst Gombrich, gdy dla swego dzieła o historii sztuki wynajduje tytuł
Story of Art. Historia w sensie opowieści o kinie. Jak każda, tak i ta opowieść ma swoich bohaterów. To oni właśnie, a nie historycy, tworzą historię filmu.
Ośrodkiem kursu historii filmu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej autorstwa najwybitniejszych artystów kina oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie umiejętności czytania filmów mierzonej postępującą biegłością w posługiwaniu się kategoriami i regułami języka filmowego, wypracowanymi w kolejnych okresach rozwoju kina w nieustannej dynamicznej
dialektyce konwencji i inwencji, retorycznej reguły i autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej. Historia filmu - szkołą mistrzowską.
Pośród licznych akademickich dyscyplin istnieje jedna, dzielona i wymagana przez wszystkie inne, które można wyliczyć z nazwy, a mianowicie
dyscyplina myślenia. Horyzontem realizacji modułu jest przeto nauczenie studenta – przykładowo – myślenia Hitchcockiem albo myślenia
Bressonem lub jakimkolwiek innym Autorem o prawdzie artystycznej ludzkiego doświadczenia.
Kontekstem dla tej story of cinema jest historia XX wieku, która wraz z jej burzami dziejowymi, przemianami społecznymi i politycznymi,
a zwłaszcza kulturowymi i artystycznymi na nowo określiła parametry owego doświadczenia. Moduł drugi, obok dzieła autorów debiutujących w 1 połowie
XX wieku, realizuje wyznaczone cele również w oparciu o twórczość reżyserów debiutujących po II wojnie światowej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem możliwych stylów, wypracowanych poetyk i różnorodnych estetyk współtworzących tradycję sztuki filmowej [HF2_1] |
K_W02 [5/5] |
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego oraz niepowtarzalny autorski idiom użycia tegoż języka [HF2_2] |
K_W02 [5/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i oceniania obecnych w historii kina stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu dziełu sztuki filmowej [HF2_3] |
K_K09 [3/5] |
Student dostrzega rozmaite uwarunkowania oraz funkcje społeczne, polityczne i kulturowe kinematografii w jej rozwoju dziejowym [HF2_4] |
K_W03 [4/5] |
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina [HF2_5] |
K_U04 [3/5] |
Student rozumie istotne znaczenie tradycji sztuki filmowej dla kina współczesnego i przyszłego [HF2_6] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [HF2_7] |
K_K01 [5/5] |
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozszerzania horyzontów poznawczych i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej [HF2_8] |
K_K07 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [HF2-1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
HF2_1 |
ćwiczenia [HF2-2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
HF2_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |