Reżyseria filmu fabularnego 6 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Reżyseria filmu fabularnego 6
Kod modułu: W8-RE-S1-FAB6
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia z reżyserii filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami rzemiosła i sztuki reżyserskiej, zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw inscenizacji, pracy z aktorem i filmowej dramaturgii. Poprzez szereg krótkich ćwiczeń studenci budują zręby reżyserskiego rzemiosła, uczą się samodzielnego myślenia i odpowiedzialności za powstały film. Etap ten kończy się praktycznym sprawdzianem – krótką etiudą z cyklu „Nieme kino”. Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy nad adoptowanym tekstem literackim, będącym tworzywem prac praktycznych, oraz filmową narracją. Semestr piąty i szósty, kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi zrealizować autorski, krótkometrażowy film fabularny. Celem kursu reżyserii filmu fabularnego 5 i 6, jest zebranie w całość i praktyczne sprawdzenie wiedzy oraz umiejętności, pozwalających na realizację według autorskiego scenariusza krótkometrażowego filmu fabularnego / 12-15 minut /. Szczególny nacisk kładziony jest na doskonalenie i inscenizacji, kreowanie autorskiej wizji plastycznej oraz pracę z aktorem. Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z pracą praktyczną, której efekt ponownie poddawany jest weryfikacji teorii. Podstawą modułu jest obowiązkowe uczestnictwo każdego ze studentów w pełnym procesie przygotowania, realizacji i postprodukcji własnego filmu. Rozłożona w czasie, wielowątkowa, zmieniająca nieustannie pola koncentracji praca, przybliża do realnych wyzwań planu filmowego. Horyzontem realizacji modułu jest, ukazanie krótkiej formy fabularnej, jako twórczego połączenia różnych elementów sztuki filmowej / scenariusz, praca z aktorem, inscenizacja, zdjęcia, montaż i dźwięk/
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej. Zna specyfikę filmowego dialogu. [FAB6_1]
K_W04 [5/5] K_U01 [5/5] K_U06 [5/5]
Student potrafi stworzyć spójną, plastyczną wizję swego filmu. Jest w stanie wraz z operatorem przygotować scenopis obrazkowy przygotowywanej wspólnie etiudy fabularnej. [FAB6_2]
K_W08 [4/5] K_U01 [4/5] K_U03 [4/5]
Student zna różne metody pracy z aktorem. Potrafi przygotować i wykonać przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w krótkometrażowym filmie fabularnym. [FAB6_3]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] K_U08 [4/5] K_K06 [4/5]
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Swobodnie inscenizuje, współpracuje z operatorem, oraz całą ekipa na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Demonstruje odporność na stres związany z pracą na planie filmowym. [FAB6_4]
K_W05 [4/5] K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] K_K03 [4/5] K_K06 [4/5]
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie j nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [FAB6_5]
K_U01 [5/5] K_U04 [5/5] K_K04 [5/5]
Student zna teorię montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie zmontować i nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [FAB6_6]
K_W05 [4/5] K_W11 [4/5] K_U03 [4/5] K_U09 [4/5]
Student ma wiedzę z zakresu techniki i technologii filmowej. Dostrzega wpływ nowych technologii na ostateczny kształt filmu. [FAB6_7]
K_W09 [4/5] K_U10 [4/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie fabularnej elementów rzemiosła reżysera filmowego. [FAB6_8]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] K_K09 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FAB6-1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin FAB6_1 FAB6_2 FAB6_3 FAB6_4 FAB6_5 FAB6_6 FAB6_7 FAB6_8
ćwiczenia [FAB6-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin FAB6_1 FAB6_2 FAB6_3 FAB6_4 FAB6_5 FAB6_6 FAB6_7 FAB6_8
warsztat [FAB6-3] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin FAB6_1 FAB6_2 FAB6_3 FAB6_4 FAB6_5 FAB6_6 FAB6_7 FAB6_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)