Reżyseria spektaklu TV 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Reżyseria spektaklu TV 1
Kod modułu: W8-RE-S1-STV1
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduły są nauką rzemiosła reżyserii od podstaw do pierwszych samodzielnych realizacji. Nauka obejmuje zakres pracy reżysera filmowego i teatru TV. Wprowadzenie teoretyczne służy przybliżeniu studentów do fachowej terminologii (w zakresie konstrukcji i struktury scenariuszowej w przełożeniu na realizację filmowo - telewizyjną) i mentalności reżysera wobec zadań inscenizacyjnych w późniejszej praktyce. Realizacja modułów służy również wprowadzeniu studenta do zasad inscenizacji, opracowania konfliktu dramaturgicznego, perspektywy i subiektywizacji odbioru, tworzenia pointy i metafory. W pracy przygotowania do samodzielnego funkcjonowania w przyszłym zawodzie student zdobywa umiejętności komunikacji treści fabularnej z widzem i wpływu emocjonalnego na odbiorcę. W trakcie późniejszych ćwiczeń (tzw. warsztatów) student poznaje możliwości pracy nad postacią filmową i teatralną, pracy z aktorem, pracy z tekstem (scenariusza TV, scenariusza filmowego oraz literackich form teatralnych). Takoż budowy sceny, sekwencji, aktów. W trakcie praktycznych samodzielnych realizacji studenta pod nadzorem prowadzącego następuje proces przybliżenia różnych technik opowiadania oraz rozumienia funkcjonowania gatunków, estetyk w odniesieniu do treści merytorycznej opowiadania filmowego i teatralnego, jak również zadań reżyserskich w codziennej praktyce zawodowej. Wszystkie etapy pracy zawierają część teoretyczną w bezpośrednim przełożeniu na praktyczną realizację poszczególnych zadań – każde zadanie praktyczne jest poprzedzone wstępem teoretycznym (wykładem lub analizą). Każdy semestr zakończony finalnym ćwiczeniem praktycznym realizowanym pod nadzorem prowadzącego, dodatkowo studenci pracują indywidualnie (opis poniżej) oraz mają możliwość odbywania praktyki zawodowej w profesjonalnych realizacjach prowadzącego (jak np. spektakl teatru TV „Moralność Pan Dulskiej”, czy film „Chrzest”)
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawy dramaturgii w zakresie pracy z tekstem teatralnym i filmowym. Potrafi samodzielnie zaadaptować oryginalny tekst teatralny i filmowy. [STV1_1]
K_W04 [5/5] K_U17 [5/5]
Student zna elementarną terminologię dotyczącą dramaturgii i inscenizacji, formy teatru TV, pracy aktora na planie teatru TV, współpracy z operatorem obrazu, a także poznaje technologię realizacji telewizyjnej w studio oraz na planie zdjęciowym w plenerze. [STV1_2]
K_W08 [5/5] K_U18 [5/5] K_U19 [5/5]
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej , pozwalające na rozeznanie w gatunkach teatralnych i filmowych. Rozumie też metody współczesnego podejścia do tekstów klasycznych oraz zapoznaje się z nowoczesną dramaturgią i nowoczesnymi sposobami inscenizacji. [STV1_3]
K_W04 [4/5] K_U03 [4/5]
Student potrafi zrealizować zaadaptowany, krótki scenariusz jednej wybranej i rozbudowanej sceny. Inscenizuje we współpracy z operatorem, oraz całą ekipa na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Uczy się technik pracy z ekipą, kierowania zespołem, a także ekonomii czasu oraz optymalizacji wykorzystania środków produkcyjnych w celach inscenizacyjnych. Poznaje rytm pracy na planie teatru TV i filmowym. [STV1_4]
K_W04 [5/5] K_W07 [5/5] K_U20 [5/5] K_K08 [5/5]
Student zna podstawy montażu i udźwiękowienia zarejestrowanego obrazu. Potrafi samodzielnie nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej i poznaje technologię oraz terminologię postprodukcyjną. [STV1_5]
K_W05 [3/5] K_U03 [3/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie fabularnej elementów rzemiosła reżysera filmowego. [STV1_6]
K_U01 [3/5] K_K09 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [STV1-1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie STV1_1 STV1_2 STV1_3 STV1_4 STV1_5 STV1_6
ćwiczenia [STV1-2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie STV1_1 STV1_2 STV1_3 STV1_4 STV1_5 STV1_6
warsztat [STV1-3] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie STV1_1 STV1_2 STV1_3 STV1_4 STV1_5 STV1_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)