Historia filmu 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Historia filmu 1
Kod modułu: W8-RE-S1-HF1
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Cele i styl realizacji modułu określa jego odbiorca. W tym przypadku jest to każdorazowo student uczący się jednego z trzech podstawowych zawodów filmowych: reżysera, autora zdjęć kierownika produkcji. Celem kursu jest wsparcie studenta w jego dążeniu do wyrażenia się w dziele poprzez dostarczenie mu nieodzownego wyposażenia humanistycznego w zakresie dziedziny, która studiuje. Do tego wyposażenia należy znajomość tradycji sztuki filmowej oraz poczucie bycia depozytariuszem pamięci o tejże tradycji. Historia zawarta w nazwie modułu jest rozumiana w sensie w jakim rozumie ją Ernst Gombrich, gdy dla swego dzieła o historii sztuki wynajduje tytuł Story of Art. Historia w sensie opowieści o kinie. Jak każda, tak i ta opowieść ma swoich bohaterów. To oni właśnie, a nie historycy, tworzą historię filmu. Ośrodkiem kursu historii filmu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej autorstwa najwybitniejszych artystów kina oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie umiejętności czytania filmów mierzonej postępującą biegłością w posługiwaniu się kategoriami i regułami języka filmowego, wypracowanymi w kolejnych okresach rozwoju kina w nieustannej dynamicznej dialektyce konwencji i inwencji, retorycznej reguły i autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej. Historia filmu - szkołą mistrzowską. Pośród licznych akademickich dyscyplin istnieje jedna, dzielona i wymagana przez wszystkie inne, które można wyliczyć z nazwy, a mianowicie dyscyplina myślenia. Horyzontem realizacji modułu jest przeto nauczenie studenta – przykładowo – myślenia Hitchcockiem albo myślenia Bressonem lub jakimkolwiek innym Autorem o prawdzie artystycznej ludzkiego doświadczenia. Kontekstem dla tej story of cinema jest historia XX wieku, która wraz z jej burzami dziejowymi, przemianami społecznymi i politycznymi, a zwłaszcza kulturowymi i artystycznymi na nowo określiła parametry owego doświadczenia. Moduł pierwszy realizuje wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów debiutujących zasadniczo w 1 połowie XX stulecia, uwzględniając jednak ich wpływ na dorobek kina współczesnego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem możliwych stylów, wypracowanych poetyk i różnorodnych estetyk współtworzących tradycję sztuki filmowej [HF1_1]
K_W02 [5/5]
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego oraz niepowtarzalny autorski idiom użycia tegoż języka [HF1_2]
K_W02 [5/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i oceniania obecnych w historii kina stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu dziełu sztuki filmowej [HF1_3]
K_K09 [3/5]
Student dostrzega rozmaite uwarunkowania oraz funkcje społeczne, polityczne i kulturowe kinematografii w jej rozwoju dziejowym [HF1_4]
K_W03 [4/5]
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina [HF1_5]
K_U04 [3/5]
Student rozumie istotne znaczenie tradycji sztuki filmowej dla kina współczesnego i przyszłego [HF1_6]
K_W02 [5/5] K_K10 [5/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [HF1_7]
K_K01 [5/5]
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozszerzania horyzontów poznawczych i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej [HF1_8]
K_K07 [5/5] K_K09 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [HF1-1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie HF1_1 HF1_2 HF1_3 HF1_4 HF1_5 HF1_6 HF1_7 HF1_8
ćwiczenia [HF1-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie HF1_1 HF1_2 HF1_3 HF1_4 HF1_5 HF1_6 HF1_7 HF1_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)