Fotografia w kontekście literatury i reżyserii
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Fotografia w kontekście literatury i reżyserii |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-FLR |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zadaniem niniejszego modułu jest nazwanie na nowo relacji między obrazem filmowym, jego reżyserowaniem a sztuką fotografii i literaturą.
Ośrodkiem realizacji modułu jest sam splot tych trzech obszarów, a zarazem praktyk artystycznych: reżyserowania, fotografowania i pisania.
Horyzontem realizacji modułu jest natchnięcie studentów wiarą co do inspiracyjnej roli fotografii w sztukach narracyjnych, jakimi są film i literatura.
W ramach modułu studenci posiądą wiedzę na temat dorobku fotografów, którzy swoją pracą przyczynili się do artystycznego i technicznego rozwoju
medium oraz społecznych i kulturowych kontekstów jej oddziaływań. Planowane jest wykorzystanie literackiego zapisu wrażeń z obcowania z fotografią,
bogatego historycznego materiału prasowego dotyczącego sporu i wielości stanowisk w kwestii czy fotografia jest sztuką, pamiętników malarzy
wykorzystujących fotografię jako formę szkicu kompozycyjnego, prac pionierów walczących o nowe widzenie i status fotografii jako autonomicznej dziedziny sztuki, wreszcie wypowiedzi i dokonania reżyserów i pisarzy, dla których fotografia stanowiła żywotne źródło natchnienia i refleksji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę na temat historii i funkcji sztuki fotograficznej od jej dziewiętnastowiecznych pierwocin poprzez rolę jaką odegrała u początków kina po jej współczesne oddziaływanie na film i literaturę [FLR_1] |
K_W01 [3/5] |
Student posiada wiedzę na temat społecznych i kulturowych kontekstów interakcji między trojgiem mediów: kinem, fotografią i literaturą [FLR_2] |
K_W01 [3/5] |
Student posiada umiejętność dokonania profesjonalnej analizy fotografii w jej aspekcie estetycznym i związku z narracyjnymi sztukami filmu i literatury [FLR_3] |
K_U04 [3/5] |
Student jest zdolny do pogłębiania wiedzy i rozszerzania horyzontów poznawczych w ramach ustawicznego samokształcenia i weryfikowania przyjętych założeń oraz postaw intelektualnych i artystycznych, wykazując otwartość wobec rozmaitych źródeł inspiracji [FLR_4] |
K_K07 [3/5] |
W samodzielnym tworzeniu, realizowaniu i prezentowaniu własnych założeń estetycznych i autorskich koncepcji artystycznych w zakresie reżyserii, student potrafi wykorzystać i zastosować inspiracje fotograficzne i literackie [FLR_5] |
K_U01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [FLR-2] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
FLR_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |