Reżyseria spektaklu TV 2
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Reżyseria spektaklu TV 2 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-STV2 |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduły są nauką rzemiosła reżyserii od podstaw do pierwszych samodzielnych realizacji.
Nauka obejmuje zakres pracy reżysera filmowego i teatru TV. Wprowadzenie teoretyczne służy przybliżeniu studentów do fachowej terminologii (w zakresie konstrukcji i struktury scenariuszowej w przełożeniu na realizację filmowo - telewizyjną) i mentalności reżysera wobec zadań inscenizacyjnych w
późniejszej praktyce. Realizacja modułów służy również wprowadzeniu studenta do
zasad inscenizacji, opracowania konfliktu dramaturgicznego, perspektywy i subiektywizacji odbioru, tworzenia pointy i metafory. W pracy przygotowania
do samodzielnego funkcjonowania w przyszłym zawodzie student zdobywa umiejętności komunikacji treści fabularnej z widzem i wpływu emocjonalnego
na odbiorcę.
W trakcie późniejszych ćwiczeń (tzw. warsztatów) student poznaje możliwości pracy nad postacią filmową i teatralną, pracy z aktorem, pracy z tekstem
(scenariusza TV, scenariusza filmowego oraz literackich form teatralnych). Takoż budowy sceny, sekwencji, aktów. W trakcie praktycznych
samodzielnych realizacji studenta pod nadzorem prowadzącego następuje proces przybliżenia różnych technik opowiadania oraz rozumienia
funkcjonowania gatunków, estetyk w odniesieniu do treści merytorycznej opowiadania filmowego i teatralnego, jak również zadań reżyserskich w
codziennej praktyce zawodowej.
Wszystkie etapy pracy zawierają część teoretyczną w bezpośrednim przełożeniu na praktyczną realizację poszczególnych zadań – każde zadanie
praktyczne jest poprzedzone wstępem teoretycznym (wykładem lub analizą). Każdy semestr zakończony finalnym ćwiczeniem praktycznym
realizowanym pod nadzorem prowadzącego, dodatkowo studenci pracują indywidualnie (opis poniżej) oraz mają możliwość odbywania praktyki
zawodowej w profesjonalnych realizacjach prowadzącego (jak np. spektakl teatru TV „Moralność Pan Dulskiej”, czy film „Chrzest”) |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna podstawy dramaturgii w zakresie pracy z tekstem teatralnym i filmowym. Potrafi samodzielnie zaadaptować
oryginalny tekst teatralny i filmowy. [STV2_1] |
K_W04 [5/5] |
Student zna elementarną terminologię dotyczącą dramaturgii i inscenizacji, formy teatru TV, pracy aktora na planie teatru TV,
współpracy z operatorem obrazu, a także poznaje technologię realizacji telewizyjnej w studio oraz na planie zdjęciowym w
plenerze. [STV2_2] |
K_W08 [5/5] |
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej , pozwalające na rozeznanie w gatunkach teatralnych i filmowych.
Rozumie też metody współczesnego podejścia do tekstów klasycznych oraz zapoznaje się z nowoczesną dramaturgią i
nowoczesnymi sposobami inscenizacji. [STV2_3] |
K_W04 [4/5] |
Student potrafi zrealizować zaadaptowany, krótki scenariusz jednej wybranej i rozbudowanej sceny. Inscenizuje we
współpracy z operatorem, oraz całą ekipa na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Uczy się technik pracy z ekipą,
kierowania zespołem, a także ekonomii czasu oraz optymalizacji wykorzystania środków produkcyjnych w celach
inscenizacyjnych. Poznaje rytm pracy na planie teatru TV i filmowym. [STV2_4] |
K_W04 [5/5] |
Student zna podstawy montażu i udźwiękowienia zarejestrowanego obrazu. Potrafi samodzielnie nadzorować postprodukcję
etiudy fabularnej i poznaje technologię oraz terminologię postprodukcyjną. [STV2_5] |
K_W05 [3/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie fabularnej
elementów rzemiosła reżysera filmowego. [STV2_6] |
K_U01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [STV2-1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
STV2_1 |
ćwiczenia [STV2-2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
STV2_1 |
warsztat [STV2-3] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
STV2_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |