Filmowe strategie narracyjne 2 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Filmowe strategie narracyjne 2
Kod modułu: W8-RE-S1-CPN2b
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem kursu jest konfrontacja teorii dotyczącej filmowej narracji z praktyką reżysera filmowego. Ośrodkiem modułu są zajęcia analizujące strategie narracyjne w kinie gatunków: w filmach noir, kryminalnych, gangsterskich, horrorach, filmach drogi, oraz thrillerach politycznych. Ćwiczenia składają się z trzech części – rozważań teoretycznych, projekcji filmowych oraz realizacji mini scenki, odnoszącej się do omawianego zagadnienia. Idąc za wyzwaniami współczesności, obok pojedynczego dzieła filmowego, studiujemy również narrację w „zamkniętym” serialu telewizyjnym. Szukając związków i zależności między tradycyjnie pojmowanym językiem filmu a językiem serialu, przyglądamy się strategiom narracyjnym w wielowątkowych, swobodnie igrających z czasem i przestrzenią, zmutowanych gatunkowo opowieściach telewizyjnych / połączenie kina noir z dokumentem, kina kostiumowego z fantasy itp. /. Horyzontem modułu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej, autorstwa najwybitniejszych artystów kina oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie umiejętności odnajdywania w filmach struktur i założeń narracyjnych. Kontekstem dla naszych rozważań jest refleksja na temat wzajemnego przenikania się strategii narracyjnych we współczesnej literaturze popularnej, komiksie, sztuce ulicy, happeningu i filmie. Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących pod koniec XX stulecia, uwzględniając jednak ich wpływ na dorobek kina współczesnego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę o strategiach filmowej narracji. Potrafi wykorzystać ją we własnej twórczości. [CPN2b_1]
K_W05 [5/5] K_U02 [5/5]
Student odnajduję pokrewieństwo między literackimi, plastycznymi i filmowymi strategiami narracji. [CPN2b_2]
K_W01 [4/5] K_W04 [4/5]
Student potrafi zrealizować projekt krótkiej etiudy w poetyce kina gatunków. [CPN2b_3]
K_U06 [4/5] K_K09 [4/5]
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów. [CPN2b_4]
K_W02 [5/5] K_U04 [5/5]
Student jest obeznany z twórczością mistrzów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego. [CPN2b_5]
K_W02 [5/5] K_U04 [5/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie. [CPN2b_6]
K_U01 [5/5] K_K01 [5/5] K_K09 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [CPN2b-1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie CPN2b_1 CPN2b_2 CPN2b_3 CPN2b_4 CPN2b_5 CPN2b_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)