Dźwięk w filmie i telewizji
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Dźwięk w filmie i telewizji |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-DZW |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest:
- uruchomienie procesów intelektualnych, percepcyjnych oraz twórczych, prowadzących do myślenia kategoriami znaczeń dźwięku w filmie i zawartych
w formie audiowizualnej jako takiej, do pobudzania i wzmagania „myślenia dźwiękiem”, nie zaś wyłącznie kategoriami znaczeń wizualnych
- pobudzenie oraz rozwijanie w pełni audiowizualnej wrażliwości i świadomości studenta w ocenie audiowizualnej dzieła filmowego jako spójnej całości
- przekazanie wiedzy niezbędnej dla prawidłowej oceny zjawisk audiowizualnych filmowego dzieła sztuki, ze szczególnym podkreśleniem znaczenia, roli i
funkcji elementów warstwy dźwiękowej
- uruchomienie instrumentów percepcyjnych i mechanizmów intelektualnych niezbędnych dla analitycznego i syntetycznego sposobu rozumienia
struktury utworu telewizyjnego oraz filmowego ze szczególnym uwypukleniem znaczenia poszczególnych elementów struktury warstwy dźwięku
- przygotowanie do współpracy z reżyserem i operatorem dźwięku w zakresie umiejętności artykułowania zapotrzebowań utworu audiowizualnego w
obszarze dźwięku - przekazanie wiedzy niezbędnej dla zrozumienia wszelkich – technologicznych oraz estetycznych - aspektów związanych z realizacją, funkcjami, rolą i
znaczeniem dźwięku na każdym etapie realizacji dzieła filmowego |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę w zakresie obejmującym dźwięk w ujęciu akustyki: fala akustyczna, dynamika dźwięku, barwa dźwięku, widmo dźwięku. Pojęcia częstotliwości, widma i amplitudy. [DZW_01] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę w zakresie obejmującym dźwięk w ujęciu foniatrii: dźwięki mowy. Emisja, artykulacja, dykcja. Specyfika brzmieniowa języków słowiańskich [DZW_02] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę w zakresie obejmującego sposób działania, typy i rodzaje mikrofonów oraz technologii zapisu sygnału fonicznego na planie zdjęć [DZW_03] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat sposobów i technik realizacji nagrań dźwięku na planie zdjęć oraz czynników niezbędnych dla prawidłowej realizacji nagrań [DZW_04] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę związaną z postprodukcją dźwięku; z procesem udźwiękowienia jako kompozycji warstwy dźwięku formy audiowizualnej w konwencji telewizyjnej i filmowej z uwzględnieniem roli słowa, efektów dźwiękowych oraz funkcji muzyki [DZW_05] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę dotyczącą sposobów i technik realizacji nagrań dźwięku na planie zdjęć w funkcji dążenia do realizacji określonego, założonego celu estetycznego [DZW_06] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę niezbędną dla odróżnienia procesu rejestracji od procesu twórczej realizacji dźwięku na planie zdjęć filmu [DZW_07] |
K_W08 [5/5] |
Posiada umiejętność dokonania samodzielnej oceny prawidłowości realizacji dźwięku na planie zdjęć poprzez analizę na poziomie technicznym oraz estetycznym [DZW_08] |
K_U02 [4/5] |
Potrafi dokonać analizy dzieła audiowizualnego ze szczególnym uwzględnieniem funkcji i roli elementów warstwy dźwiękowej tego dzieła [DZW_09] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi dokonać analizy zapotrzebowań w dźwiękowe środki wyrazu realizowanych przez siebie zadań audiowizualnych [DZW_10] |
K_U03 [4/5] |
Potrafi samodzielnie, na poziomie podstawowym, dokonać realizacji dźwięku na planie zdjęć [DZW_11] |
K_U02 [4/5] |
Wykazuje kompetencje społeczne związane z nawiązywaniem kontaktów, budowaniem relacji międzyludzkich niezbędnych dla prawidłowego i efektywnego realizowania założeń realizacji utworu audiowizualnego, z uwzględnieniem znaczenia warstwy dźwięku [DZW_12] |
K_K02 [4/5] |
Wykazuje kompetencje społeczne związane z umiejętnością nawiązywania kontaktu i artykułowaniem potrzeb dzieła audiowizualnego wobec operatora dźwięku, reżysera dźwięku i innych specjalistów związanych bezpośrednio z realizacją dźwięku w filmie i TV, na etapie analizy audiowizualnej scenariusza, dokumentacji, realizacji zdjęć i postprodukcji [DZW_13] |
K_K03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [DZW-1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
DZW_01 |
ćwiczenia [DZW-2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
DZW_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |