Scenariusze dokumentalne 4
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Scenariusze dokumentalne 4 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-SCE4b |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia scenariopisarskie z filmu dokumentalnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania
scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma
swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu
najważniejszych modeli scenariuszowych. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują solidne podstawy scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się
dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego
filmów, pod względem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności, ze szczególnym
uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu.
Semestr piąty i szósty kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy
film fabularny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy . Zajęcia scenariopisarskie od semestru trzeciego do szóstego realizowane są
w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego cztery moduły scenariuszy fabularnych lub cztery moduły scenariuszy dokumentalnych, kontynuujących
nauczanie rozpoczęte w ramach dwóch modułów dramaturgii i scenariopisarstwa.
Celem kursu scenariuszy dokumentalnych 3 i 4 jest nauka dramaturgii i scenopisarstwa w odniesieniu do dłuższych samodzielnie napisanych tekstów
(30 min). Studenci uczą się kreatywnego zastosowania zasad budowy opowiadania dokumentalnego od ekspozycji, przez temat, tzw. mostek, intrygę i
bohatera do punktu widzenia i detalu. Uczą się operowania elementami struktury opowiadania w filmie dokumentalnym od ujęcia, przez scenę,
sekwencję, akt do tzw. wydarzeń inicjujących, punktu ataku i tła. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych
modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych.
Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do
omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze
studentów krótkiego filmu dokumentalnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. Jak też napisanie samodzielnego
scenariusza o długości 30 minut. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy dokumentalnej. Zna
specyfikę opowiadania w filmie dokumentalnym. [SCE4b_1] |
K_W06 [5/5] |
Student potrafi stworzyć spójną wizję swego filmu. Posiada rozwiniętą umiejętność dokumentowania, analizowania,
Interpretowania i oceniania rzeczywistości pod katem możliwości jej przedstawienia w filmie dokumentalnym. [SCE4b_2] |
K_U01 [5/5] |
Student zna różne metody pracy z niefikcyjnym – indywidualnym bądź zbiorowym – bohaterem filmu dokumentalnego, będącym
zarazem nieprofesjonalnym wykonawcą. Potrafi uwzględnić specyfikę niefikcyjnego bohatera w scenariuszu. [SCE4b_3] |
K_U13 [4/5] |
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Nabyta wiedza scenariuszowa daje mu możliwość elastycznego
podejścia w pracy w przygotowaniach i na planie filmowym. Ta elastyczność pozwala na dokonywanie twórczych poprawek do
realizowanego tekstu. [SCE4b_4] |
K_W06 [4/5] |
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie j
nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [SCE4b_5] |
K_U01 [5/5] |
Student ma wiedzę z zakresu techniki i technologii filmowej. Dostrzega wpływ nowych technologii na ostateczny kształt filmu. [SCE4b_6] |
K_W09 [4/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie dokumentalnej
elementów rzemiosła reżysera filmowego. [SCE4b_7] |
K_U01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [SCE4b1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
SCE4b_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |