Scenariusze fabularne 4 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Scenariusze fabularne 4
Kod modułu: W8-RE-S1-SCE4a
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia scenariopisarskie z filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświecone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują solidne podstawy scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod względem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności, ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy . Zajęcia scenariopisarskie od semestru trzeciego do szóstego realizowane są w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego cztery moduły scenariuszy fabularnych lub cztery moduły scenariuszy dokumentalnych, kontynuujących nauczanie rozpoczęte w ramach dwóch modułów dramaturgii i scenariopisarstwa. Celem kursu scenariuszy fabularnych 3 i 4 jest nauka dramaturgii i scenopisarstwa w odniesieniu do dłuższych samodzielnie napisanych tekstów (30 min). Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat, punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych. Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. Jak też napisanie samodzielnego scenariusza o długości 30 minut.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej. Zna specyfikę filmowego dialogu. [SCE4a _1]
K_W04 [5/5] K_U01 [5/5] K_U06 [5/5]
Student potrafi stworzyć spójną, plastyczną wizję swego filmu. Jest w stanie na podstawie napisanego samodzielne scenariusza wraz z operatorem przygotować scenopis obrazkowy przygotowywanej wspólnie etiudy fabularnej. [SCE4a_2]
K_W08 [4/5] K_U01 [4/5] K_U03 [4/5]
Student zna różne metody pracy pracy z aktorem na napisanym przez siebie tekście. Potrafi przygotować i wykonać przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w krótkometrażowym filmie fabularnym. [SCE4a_3]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] K_U08 [4/5] K_K06 [4/5]
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Nabyta wiedza scenariuszowa daje mu możliwość elastycznego podejścia w pracy nad próbą z aktorami czy już na planie filmowym. Ta elastyczność pozwala na dokonywanie twórczych poprawek do realizowanego tekstu. [SCE4a_4]
K_W05 [4/5] K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] K_K03 [4/5] K_K06 [4/5]
Student posiada zdolnośc do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie j nad poszczcególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciagać wnioski i formułować nowe idee. [SCE4a_5]
K_U01 [5/5] K_U04 [5/5] K_K04 [5/5]
Student zna teorię dramaturgii. Wykorzystując zdobytą wiedzę opisze pierwszą wersję scenariusza dłuższego filmu fabularnego (minimum 30 minut). [SCE4a_6]
K_W05 [4/5] K_W11 [4/5] K_U03 [4/5] K_U09 [4/5]
Student ma wiedzę z zakresu techniki i technologiI filmowej. Dostrzega wpływ nowych technologii na ostateczny kształt filmu. [SCE4a_7]
K_W09 [4/5] K_U10 [4/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudnie fabularnej elementów rzemiosła reżysera filmowego. [SCE4a_8]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] K_K09 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [SCE4a1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie SCE4a _1 SCE4a_2 SCE4a_3 SCE4a_4 SCE4a_5 SCE4a_6 SCE4a_7 SCE4a_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)