Dramaturgia i scenariopisarstwo 2 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Dramaturgia i scenariopisarstwo 2
Kod modułu: W8-RE-S1-DS2
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia z dramaturgii i scenariusza filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki, ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświęcone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poznaniu różnic pomiędzy redagowaniem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują zręby scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod kątem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Jak też napisaniu scenariusza do krótkiego filmu dokumentalnego. Semestr trzeci i czwarty, w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego scenariusze fabularne i/lub scenariusze dokumentalne, rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty obejmuje dalsze moduły scenariuszy fabularnych i/lub dokumentalnych, kończących kurs licencjacki, które sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny/dokumentalny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy. Celem kursu dramaturgii i scenopisarstwa 1 i 2 jest nauka podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat, punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych. Istotą zajęć jest nieustanna wymiennośc teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student poznaje podstawy scenariopisarstwa. Potrafi potrafi napisać oryginalny scenariusz sceny, sekwencji filmowej. Potrafi posługiwać się tzw. drabinką (story break down) , napisać synopsis i treatment do filmu. Poznaje różnice pomiędzy zapisem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS2_1]
K_W04 [3/5] K_U01 [3/5] K_U06 [3/5]
Student zna elementarną terminologię dotyczącą pisania scenariusza. Zna zastosowanie podstawowych pojęć dramaturgicznych i modeli scenariuszowych ze szczególnym uwzględnieniem modeli: Syda Fielda „Paradygmat struktury”, Franka Daniella „Rozwój scenariusza w sekwencjach”, Christophera Voglera „Podróż autora”. [DS2_2]
K_W04 [3/5] K_U03 [3/5] K_U07 [3/5]
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej pozwalające na rozeznanie w gatunkach filmu fabularnego oraz narracji filmu dokumentalnego. [DS2_3]
K_W02 [3/5] K_W04 [3/5] K_U02 [3/5]
Student potrafi napisać scenę i sekwencję filmową. Potrafi zredagować synopsis i treatment przyszłego filmu. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS2_4]
K_W05 [4/5] K_U06 [4/5] K_U07 [4/5] K_K09 [4/5]
Student potrafi samodzielnie dokonać szczegółowej analizy dramaturgicznej filmu fabularnego i dokumentalnego. [DS2_5]
K_W05 [3/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w napisanych przez siebie scenach i sekwencjach elementów rzemiosła scenarzysty i reżysera filmowego. [DS2_6]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [DS2-1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin DS2_1 DS2_2 DS2_3 DS2_4 DS2_5 DS2_6
ćwiczenia [DS2-2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin DS2_1 DS2_2 DS2_3 DS2_4 DS2_5 DS2_6
warsztat [DS2-3] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin DS2_1 DS2_2 DS2_3 DS2_4 DS2_5 DS2_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)