Warsztat montażowy Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: Warsztat montażowy
Kod modułu: W8-RE-S2-WMON
Kod programu: W8-S2RE19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Warsztat przeznaczony jest dla reżyserów montujących własne filmy. Kompetentny reżyser musi rozumieć montaż bardziej z wizualnego niż technicznego punktu widzenia. Innymi słowy, nie jest niezbędne, by wiedział, jak działa program do montażu (choć jest to pożądane), lecz musi być świadomy sposobu, w jaki wszystkie ujęcia będą ze sobą połączone i jaki to będzie dawać efekt. Doświadczenie nabyte przy samodzielnym montowaniu filmów, a także innych przekazów audiowizualnych pozytywnie wpływa na pracę reżysera podczas pracy nad scenariuszem/scenopisem i na planie oraz na jego myślenie reżyserskie: wie lepiej, gdzie postawić kamerę , by wyeliminować problemy na stole montażowym, dba o to, by pozycje i ruchy aktorów zgadzały się w montowanych ze sobą ujęciach, wyczuwa wreszcie (i zleca to operatorowi), kiedy nagrać przebitki i zabezpieczające ujęcia dodatkowe, pomocne później w rozwiązywaniu problemów montażowych lub w celu wymiany ujęć, które mogą się nie sprawdzić. Warsztat ma na celu uświadomienie studentom reżyserii, jak istotna jest – zapewniana przez montaż - integracja technicznych, estetycznych i narracyjnych aspektów przekazu audiowizualnego w jednolitą całość. Studenci analizują wersje robocze filmów fabularnych pod kątem spójności stylistycznej montażu, przemontowywują wersje robocze filmów w celu znalezienia najprostszej możliwej struktury narracji. Warsztat montażowy ma pokazać na przykładzie możliwości tkwiące w dostarczonym przez studenta (ów) materiale. Ułożenie opowieści w różnych stylach, rytmach z naciskiem na inne warstwy znaczeniowe, czasem w innych ciągach narracyjnych. Uzyskują przygotowanie do postprodukcji (efekty kolorystyczne, CGI, współpraca ze studiem dźwiękowym, kompozytorem, dźwiękowcem FX, korekcja kolorów, laboratorium). Przedmiot nastawiony jest na twórcze eksperymenty i łamanie zasad w imię poszukiwania nowych tropów narracyjnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna ogólne prawidła dotyczące montażu: funkcje poszczególnych planów wynikające z ich wielkości i ruchu, analizujące i syntetyzujące sposoby łączenia ujęć, zna zakres i rodzaje błędów jakie można popełnić w montażu [WMON_1]
K_W05 [5/5] K_W08 [5/5]
Student rozumie zależność między montażem i ciągłością wizualną filmu, montażem i kompozycją kadru, ujęciami ruchomymi i statycznymi w filmie fabularnym i w formach telewizyjnych, a zwłaszcza zależność między montażem a strukturą narracyjną filmu [WMON_2]
K_W08 [5/5] K_U02 [5/5] K_U08 [5/5]
Student zna wymogi techniczne, estetyczne i narracyjne, jakie spełniać powinna całość materiału trafiającego do montażu oraz potrafi za pomocą montażu integrować techniczne, estetyczne i narracyjne aspekty przekazu audiowizualnego w jednolitą całość. Ma wiedzę nt. przygotowania do postprodukcji [WMON_3]
K_W06 [5/5] K_W08 [5/5] K_U03 [5/5] K_U08 [5/5]
Student posiada wiedzę nt. wzajemnej zależności obrazu i słowa synchronicznego, obrazu i słowa asynchronicznego oraz słowa spoza kadru (z tzw. off-u) i komentarza odautorskiego, potrafi stosować zasady montowania dźwięku w scenach dialogowych [WMON_4]
K_W08 [5/5] K_U02 [5/5] K_U03 [5/5]
Student zna funkcje dźwięku (muzyki i efektów) i zasady dramaturgii dźwięku w przekazach audiowizualnych oraz rozumie stopień umowności dźwięku w obrazie [WMON_5]
K_W08 [5/5]
Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie tzw. podcinania ujęć czyli przejść między ujęciami i porządkowania rytmu narracji, rozumie zależność rytmu i emocji w scenie, ważność ustawienia akcentów i puent w scenie [WMON_6]
K_W08 [5/5] K_U03 [5/5]
Student zna i potrafi obsługiwać różne systemy cyfrowego zapisu i montażu obrazu i dźwięku [WMON_7]
K_K09 [5/5]
Student potrafi samodzielnie zmontować i udźwiękowić krótkie ćwiczenie fabularne [WMON_8]
K_U08 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [WMON] 90 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin WMON_1 WMON_2 WMON_3 WMON_4 WMON_5 WMON_6 WMON_7 WMON_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)