Warsztat drugiego reżysera i kierownika planu
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: | Warsztat drugiego reżysera i kierownika planu |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S2-WDR |
Kod programu: | W8-S2RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności umożliwiające podjęcie funkcji drugiego reżysera i kierownika planu na profesjonalnym
planie filmowym. Ośrodkiem realizacji modułu są zajęcia określające i porządkujące obowiązki podlegające zwyczajowo drugiemu reżyserowi i
kierownikowi planu.
Na poziomie przygotowania do filmu są to: realizacja zdjęć próbnych, casting ze szczególnym uwzględnieniem wyboru statystów, dokumentacje
scenograficzne / plenery i wnętrza /, organizacja prób charakteryzatorskich i kostiumowych, uzgodnienia kaskaderskie, pirotechniczne, oraz wybór
zwierząt i pojazdów grających. Na poziomie zdjęć są to: samodzielne kreowanie drugiego i trzeciego planu, ze szczególnym uwzględnieniem
przemieszczania się grup statystów, ruch pojazdów, poruszanie się zwierząt, organizacja pirotechniki / strzały, wybuchy /, oraz koordynacja styku
reżysersko-organizacyjnego / reżyser- kierownik planu /. Etap postprodukcji wymaga od drugiego reżysera ogólnej wiedzy dotyczącej techniki i
technologii montażu obrazu i dźwięku, w tym: znajomości nośników, formatów i rodzajów plików, na których realizowane były zdjęcia i które będą
poddawane obróbce, rozeznania w systemach udźwiękawiania i kodowania dźwięku, oraz umiejętności organizowania i koordynacji aktorskich
postsynchronów.
Horyzontem zajęć są rozważania dotyczące inscenizacji dużych, skomplikowanych scen filmowych – wielopłaszczyznowych, długich, z wielką ilością
statystów i pojazdów, z rozbudowaną częścią pirotechniczną bądź kaskaderską. Punktem odniesienia dla naszych spotkań są sceny wybrane z
najbardziej efektownych, prezentujących najwyższy warsztatowy poziom filmów mistrzów kina gatunkowego / batalistyka, pościgi, duże sceny uliczne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna miejsce i obowiązki drugiego reżysera i kierownika planu w grupie twórców filmu K [WDR_1] |
K_W06 [5/5] |
Student potrafi przygotować i przeprowadzić zdjęcia próbne z aktorami i statystami. [WDR_2] |
K_W01 [5/5] |
Student jest w stanie wspomóc reżysera w przygotowaniach do filmu, a szczególnie w pracach scenograficznych,
kostiumograficznych i charakteryzatorskich. Potrafi skoordynować próby pirotechniczne i kaskaderskie. [WDR_3] |
K_W06 [4/5] |
Student potrafi samodzielnie inscenizować drugi i trzeci plan. Jest w stanie kierować dużymi grupami ludzkimi, sterować ruchem pojazdów i zwierząt. Potrafi współpracować z wynajętymi specjalistami / grupy rekonstrukcyjne, treserzy zwierząt / [WDR_4] |
K_U06 [4/5] |
Student zna technikę i technologię filmową w sposób umożliwiający wspomaganie pionu reżyserskiego i produkcyjnego w postprodukcji / montaż obrazu, obróbka obrazu, montaż dźwięku, postsynchrony, zgranie / [WDR_5] |
K_W06 [4/5] |
Student wykazuje odporność na stres związany z kierowaniem pracą w wieloosobowych zespołach realizatorskich w warunkach profesjonalnej produkcji. [WDR_6] |
K_U10 [5/5] |
Student na każdym etapie współpracy wykazuje odpowiedzialność i lojalność wobec twórców filmu. [WDR_7] |
K_W09 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [WDR] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
WDR_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |