Warsztat drugiego reżysera i kierownika planu Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: Warsztat drugiego reżysera i kierownika planu
Kod modułu: W8-RE-S2-WDR
Kod programu: W8-S2RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem kursu jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności umożliwiające podjęcie funkcji drugiego reżysera i kierownika planu na profesjonalnym planie filmowym. Ośrodkiem realizacji modułu są zajęcia określające i porządkujące obowiązki podlegające zwyczajowo drugiemu reżyserowi i kierownikowi planu. Na poziomie przygotowania do filmu są to: realizacja zdjęć próbnych, casting ze szczególnym uwzględnieniem wyboru statystów, dokumentacje scenograficzne / plenery i wnętrza /, organizacja prób charakteryzatorskich i kostiumowych, uzgodnienia kaskaderskie, pirotechniczne, oraz wybór zwierząt i pojazdów grających. Na poziomie zdjęć są to: samodzielne kreowanie drugiego i trzeciego planu, ze szczególnym uwzględnieniem przemieszczania się grup statystów, ruch pojazdów, poruszanie się zwierząt, organizacja pirotechniki / strzały, wybuchy /, oraz koordynacja styku reżysersko-organizacyjnego / reżyser- kierownik planu /. Etap postprodukcji wymaga od drugiego reżysera ogólnej wiedzy dotyczącej techniki i technologii montażu obrazu i dźwięku, w tym: znajomości nośników, formatów i rodzajów plików, na których realizowane były zdjęcia i które będą poddawane obróbce, rozeznania w systemach udźwiękawiania i kodowania dźwięku, oraz umiejętności organizowania i koordynacji aktorskich postsynchronów. Horyzontem zajęć są rozważania dotyczące inscenizacji dużych, skomplikowanych scen filmowych – wielopłaszczyznowych, długich, z wielką ilością statystów i pojazdów, z rozbudowaną częścią pirotechniczną bądź kaskaderską. Punktem odniesienia dla naszych spotkań są sceny wybrane z najbardziej efektownych, prezentujących najwyższy warsztatowy poziom filmów mistrzów kina gatunkowego / batalistyka, pościgi, duże sceny uliczne.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna miejsce i obowiązki drugiego reżysera i kierownika planu w grupie twórców filmu K [WDR_1]
K_W06 [5/5] K_W09 [5/5] K_U10 [5/5]
Student potrafi przygotować i przeprowadzić zdjęcia próbne z aktorami i statystami. [WDR_2]
K_W01 [5/5] K_U07 [5/5] K_K02 [5/5]
Student jest w stanie wspomóc reżysera w przygotowaniach do filmu, a szczególnie w pracach scenograficznych, kostiumograficznych i charakteryzatorskich. Potrafi skoordynować próby pirotechniczne i kaskaderskie. [WDR_3]
K_W06 [4/5] K_K02 [4/5]
Student potrafi samodzielnie inscenizować drugi i trzeci plan. Jest w stanie kierować dużymi grupami ludzkimi, sterować ruchem pojazdów i zwierząt. Potrafi współpracować z wynajętymi specjalistami / grupy rekonstrukcyjne, treserzy zwierząt / [WDR_4]
K_U06 [4/5] K_U07 [4/5] K_U10 [4/5]
Student zna technikę i technologię filmową w sposób umożliwiający wspomaganie pionu reżyserskiego i produkcyjnego w postprodukcji / montaż obrazu, obróbka obrazu, montaż dźwięku, postsynchrony, zgranie / [WDR_5]
K_W06 [4/5] K_W07 [4/5] K_U09 [4/5]
Student wykazuje odporność na stres związany z kierowaniem pracą w wieloosobowych zespołach realizatorskich w warunkach profesjonalnej produkcji. [WDR_6]
K_U10 [5/5] K_K06 [5/5]
Student na każdym etapie współpracy wykazuje odpowiedzialność i lojalność wobec twórców filmu. [WDR_7]
K_W09 [5/5] K_K09 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [WDR] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie WDR_1 WDR_2 WDR_3 WDR_4 WDR_5 WDR_6 WDR_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)