Systemy mediów Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: Systemy mediów
Kod modułu: W8-RE-S2-SOKb
Kod programu: W8-S2RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu student zdobywa wiedzę teoretyczną na temat systemów mediów w Europie i na świecie, a także rozwija umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne z zakresu mediów i komunikowania. Pierwsza część modułu realizowana jest w formie wykładów z elementami dyskusji kierowanej. Ma ona na celu zapoznanie studentów z poszczególnymi zagadnieniami teoretycznymi dot. systemów medialnych w Polsce, Europie i na świecie. Drugą część modułu stanowią ćwiczenia które mają charakter praktyczny i pozwalają wykorzystać zdobytą na wykładach wiedzę teoretyczną. W ramach ćwiczeń, studenci realizują pracę grupową na zadany temat składającą się z trzech elementów tzn. pisemnego referatu, ustnej prezentacji oraz towarzyszącej jej prezentacji multimedialnej. Praca grupowa pozwala studentom rozwinąć umiejętności i kompetencje społeczne poprzez samodzielne utworzenie czteroosobowych zespołów, a następnie dokonanie podziału obowiązków i współpracę w grupie. Referat pisemny pozwala wykorzystać zdobytą na wykładach wiedzę teoretyczną, a także informacje zawarte w obowiązkowej literaturze przedmiotu. Ponadto, student w swojej pracy pisemnej jest zobligowany do podania przypisów i bibliografii będąc świadomym konieczności ochrony praw autorskich. Ustna prezentacja referatu ma za zadanie rozwinąć umiejętność komunikowania z otoczeniem. Prezentacja multimedialna stanowi wizualne uzupełnienie prezentacji werbalnej. O jej formie i charakterze decydują studenci. W jej przygotowaniu powinny zostać wykorzystane zarówno tradycyjne jak i nowe media. Prezentację danej grupy kończy dyskusja dotycząca prezentowanego tematu, której kierunek nadaje prowadzący. Studenci zachęcani są do zadawania pytań, wyrażania swoich opinii oraz analizowania zaprezentowanych treści i próby interpretacji przedstawionych problemów. Dyskusja ma za zadanie również zachęcić studentów do samodzielnego poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i wykorzystuje podstawowe koncepcje z zakresu wiedzy o mediach i komunikowaniu oraz strategie komunikacyjne. [SOKb_1]
K_W02 [5/5]
Student zna i potrafi przedstawić zarys historyczny dziejów mediów masowych w Polsce, Europie i na świecie. [SOKb_2]
K_W02 [4/5]
Student potrafi wymienić i opisać znane mu doktryny medialne i rozwiązania normatywne. [SOKb_3]
K_W02 [3/5]
Student potrafi wymienić i omówić znane mu modele komunikowania medialnego. [SOKb_4]
K_W02 [4/5]
Student potrafi analizować i wyjaśniać procesy funkcjonowania mediów masowych. [SOKb_5]
K_W02 [5/5]
Student potrafi analizować treści przekazów medialnych w kontekście zjawisk społecznych. [SOKb_6]
K_W01 [5/5]
Student posiada zdolność do samodzielnego poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach. [SOKb_7]
K_K07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [SOKb-1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie SOKb_1 SOKb_2 SOKb_3 SOKb_4 SOKb_5 SOKb_6
ćwiczenia [SOKb-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie SOKb_1 SOKb_2 SOKb_3 SOKb_4 SOKb_5 SOKb_6 SOKb_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)