Serial telewizyjny 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: | Serial telewizyjny 1 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S2-SETV1 |
Kod programu: | W8-S2RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Realizacja modułów z zakresu serialu telewizyjnego przebiega na dwóch poziomach: teoretycznym i praktycznym. W zakresie teorii studenci poznają
podstawowe pojęcia związane z serialem TV: jego definicja, jego geneza jako gatunku TV, jego rodzaje fabularne (serial tygodniowy, telenowela) i
dokumentalne (docusoap), gatunki seriali fabularnych (sitcom, serial kryminalny, komediowy, obyczajowy, sensacyjny) i typy seriali ze względu na
strukturę narracyjną (serial typu „unit”, serial typu „continuity”). Prezentowane są liczne przykłady seriali, ilustrujące powyższą typologię. W ramach
części teoretycznej studenci zapoznają się z tzw. „biblią” serialu, poznają jej składowe: synopsis, opis wątków, opis postaci, treatment każdego
poszczególnego odcinka oraz strukturę całości scenariusza klasycznego 13-odcinkowego serialu. Na przykładach zapoznają się z zagadnieniem
czołówki serialu. Całość problematyki zilustrowana jest prezentacją „biblii” serialu Booklet. Na podstawie uzyskanej wiedzy studenci nabywają
umiejętności szczegółowej analizy scenariusza i struktury serialu TV.
W zakresie praktyki każdy ze studentów jest zobowiązany do przedstawienia swojego pomysłu na serial TV, a następnie do napisania „biblii” tego
serialu: w module pierwszym piszą część „biblii” bez rozpisanych odcinków, w module drugim rozpisują jeden odcinek serialu.
Niezależnie od scenariusza związanego z własnym pomysłem na serial, studenci przygotowują scenariusze warsztatów, mających na celu naukę
realizacji telewizyjnej na dwie kamery (typowe dla realizacji serialu TV). Podczas zajęć warsztatowych studenci uczą się sposobów inscenizacji na dwie
kamery, współpracy z operatorem i prowadzenia aktorów. W ramach ćwiczeń warsztatowych każdy student realizuje co najmniej dwie sceny aktorskie
oraz scenę zbiorową. Zajęcia warsztatowe odbywają się w obu modułach i prowadzą – w drugim z nich – do realizacji miniserialu (w obecnym roku
akademickim będzie to miniserial oparty na sztuce Arthura Schnitzlera Korowód).
W program modułów z zakresu serialu TV wchodzi również cykl spotkań z młodymi twórcami. Spotkania mają za zadanie, z jednej strony, stymulowanie
ciągłego rozwoju reżyserskich umiejętności warsztatowych studentów, z drugiej strony, przekazanie doświadczenia związanego z wstępowaniem na
drogę zawodową. Po spotkaniach z Andrzejem Jakimowskim i Wojciechem Pałysem, planowane są spotkania z Pawłem Łozińskim i Marcinem
Krzyształowiczem, połączone z roboczą analizą ich realizacji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wszechstronną wiedzę nt. podstawowych pojęć związanych z serialem telewizyjnym: czym jest
serial TV, jego geneza jako gatunku TV, rodzaje i gatunki seriali fabularnych i dokumentalnych, typy seriali wg
struktury narracyjnej [SETV1_1] |
K_W02 [4/5] |
Student posiada gruntowną wiedzę na temat tzw. „biblii” serialu, zna dogłębnie jej części składowe: synopsis, opis wątków, opis postaci, treatment odcinka, pełny scenariusz oraz zagadnienie czołówki serialu [SETV1_2] |
K_W05 [5/5] |
Student potrafi dokonać szczegółowej analizy scenariusza serialu fabularnego [SETV1_3] |
K_U01 [5/5] |
Student potrafi przedstawić pomysł na serial TV, napisać jego „biblię” i szczegółowy profesjonalny scenariusz
odcinka serialu [SETV1_4] |
K_U05 [5/5] |
Student potrafi przygotować scenariusz warsztatu realizacji serialu TV z użyciem dwóch kamer oraz posiada umiejętności inscenizacji, pracy z kamerą, prowadzenia aktorów i nadzorowania wykonania montażu i udźwiękowienia w procesie realizacji serialu telewizyjnego [SETV1_5] |
K_U06 [5/5] |
Student potrafi w realizacji serialu TV wykorzystać nowoczesną technikę i technologię telewizyjną [SETV1_6] |
K_U09 [5/5] |
Student wykazuje zdolność kierowania zespołem realizatorskim, współpracowania z innymi członkami zespołu,
zwłaszcza z operatorem i aktorami [SETV1_7] |
K_U10 [5/5] |
Student wykazuje odporność na stres związany z kierowaniem pracą wieloosobowego zespołu, wykazuje zdolność
do krytycznej oceny własnych i cudzych działań w obszarze realizacji telewizyjnej oraz zdolny jest do pogłębiania
wiedzy, doskonalenia umiejętności, nabywania nowych doświadczeń i uczenia się od innych [SETV1_8] |
K_K06 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [SETV1-1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
SETV1_1 |
ćwiczenia [SETV1-2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
SETV1_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |