Teoria i praktyka teatru
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Teoria i praktyka teatru |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-TEAb |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia z teorii i praktyki teatru porządkują i podnoszą wiedzę studenta na temat teatru i dramatu. Na samym początku nauki mają
zweryfikować poziom wiedzy studenta, z którą przystępuje do studiów. Poprzez prowadzone zajęcia student uzyskuje podstawową wiedzę na
temat zasadniczych pojęć, związanych z istotą teatru, jego teorią i kierunkami rozwoju praktyk teatralnych. Poznawanie teorii teatru połączone jest z
weryfikacją znajomości europejskiego dramatu, jego najważniejszych dokonań. Lektura wybitnych dzieł dramatu polskiego i europejskiego jest
podporządkowana przygotowaniu do reżyserii i jej praktykowania. Ich celem jest nabycie umiejętności szczególnej lektury tekstu dramatycznego, która
pozwoli na przygotowanie reżyserskiego egzemplarza.
Drugim zasadniczym obszarem penetracji jest reżyseria. Zajęcia poświęcone są analizie pojęcia w jego historycznym przebiegu. Ich głównym celem jest
uświadomienie studentowi obszaru działania i odpowiedzialności reżysera, zarówno na poziomie przygotowawczym, jak i realizacyjnym. Przygotowują studenta do potencjalnych zadań, z którymi przyjdzie mu się zmierzyć, czy to w dalszym toku studiów, czy w przyszłej pracy twórczej. Ukazują reżyserię
jako profesję wyjątkową, stawiającą przed realizatorem szczególne wymagania intelektualne i emocjonalne. Uświadamiają konieczność objęcia różnych
obszarów wiedzy, tak na terenie nauk humanistycznych, jak i innych nauk społecznych. Uczą stałego weryfikowania i poszerzania tej wiedzy. Zapoznają
go z odpowiednią literaturą fachową i przygotowują do własnych
poszukiwań. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student poznaje podstawowe pojęcia dotyczące teatru jako dyscypliny artystycznej. [TEAb_1] |
K_W01 [3/5] |
Student poznaje podstawową literaturę dotyczącą teorii teatru i dramatu. [TEAb_2] |
K_W01 [3/5] |
Student zapoznaje się z pojęciem reżyserii i rodzajami jego rozumienia. [TEAb_3] |
K_U01 [3/5] |
Student poznaje metody analizy tekstu dramatycznego. [TEAb_4] |
K_U02 [3/5] |
Student dokonuje własnego przełożenia materiału dramatycznego na nowy tekst. [TEAb_5] |
K_W04 [3/5] |
Student posiada zdolność uwspółcześnienia poznanego materiału literackiego. [TEAb_6] |
K_W04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [TEAb1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
TEAb_1 |
ćwiczenia [TEAb2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
TEAb_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |