Reżyseria filmu fabularnego 2
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: | Reżyseria filmu fabularnego 2 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S2-FAB2 |
Kod programu: | W8-S2RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 8 |
Cel i opis treści kształcenia: | Podstawowym celem kursu reżyserii filmowej na magisterskich studiach uzupełniających jest rozszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych
na studiach licencjackich, na filmy średnio i pełnometrażowe. Istota zmiany nie leży, rzecz jasna, wyłącznie w długości filmu. Zwiększony dystans
wymusza nowe podejście do podstawowych elementów reżyserskiego rzemiosła : dramaturgii, narracji, konstrukcji i rytmu. Zmienia momenty
kulminacji, wydłuża psychologiczne przebiegi rozwoju postaci, każe operować sekwencjami i aktami. Dłuższy film to także większą ilość dni zdjęciowych,
a co za tym idzie wzrastająca rola kondycji fizycznej i psychicznej reżysera. Umiejętność rozłożenia sił, zdolność do długiego przebywania w jednej
grupie twórczej, rozwiązywania nieuchronnych konfliktów- to elementy warsztatu reżysera, które w średnim i pełnym metrażu nabierają podstawowego
znaczenia .
Ośrodkiem modułu Reżyseria filmu fabularnego 1, 2 jest przygotowanie, realizacja i postprodukcja 30 minutowego filmu fabularnego.
W trakcie zajęć rozwijane są scenariusz i scenopis filmu, ustalana obsada, wizja plastyczna oraz założenia techniczne. Próbowane są także z aktorami
pojedyncze sceny z planowanego filmu. Następnym etapem jest realizacja przez każdego z uczestników kursu swego filmu.
Studenci dobierają się w szkolne trójki realizatorskie – reżyser, operator, kierownik produkcji - i pod opieką merytoryczną prowadzącego kurs
pracują na planie. Film jest montowany i udźwiękowiony pod nadzorem realizatora.O ile ośrodkiem modułu jest praca nad własnym filmem, to jego
horyzontem jest rozwijanie umiejętności współpracy z członkami ekipy realizującej film : ze scenografem, charakteryzatorem, kostiumografem, z grupą
oświetlaczy, czy wreszcie ze specjalistami od postprodukcji – kolorystami, montażystami dźwięku i obrazu, oraz kompozytorami muzyki filmowej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi napisać oryginalny scenariusz 30 minutowej etiudy fabularnej.
Zna specyfikę dialogu filmowego. Posiada umiejętności umożliwiające współpracę z profesjonalnym scenarzystą. [FAB2_1] |
K_W03 [5/5] |
Student zna różne metody pracy z aktorem. Potrafi zrealizować przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w 30-minutowym filmie fabularnym. Potrafi zrealizować zdjęcia próbne. Zna prawidła rządzące profesjonalnym castingiem. [FAB2_2] |
K_U02 [5/5] |
Student, współpracując z operatorem, scenografem i kostiumografem, potrafi stworzyć spójną wizję plastyczną swego filmu. Potrafi narysować uproszczony storyboard. [FAB2_3] |
K_W03 [5/5] |
Student swobodnie inscenizuje, współpracuje z operatorem, oraz całą grupą twórczą na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Demonstruje odporność na stres związany z pracą na planie filmowym. Posiada wiedzę o strukturze profesjonalnej ekipy filmowej, zna obowiązki i rozumie charakter funkcji spełnianych przez członków ekipy. [FAB2_4] |
K_W06 [5/5] |
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie nad poszczególnymi elementami filmu, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [FAB2_5] |
K_U02 [5/5] |
Student zna teorię montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie zmontować i nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [FAB2_6] |
K_W08 [5/5] |
Student ma wiedzę z zakresu techniki filmowej. Dostrzega wpływ nowych technologii na ostateczny kształt filmu. Zna różnice „klasycznej” filmowej reżyserii, od pracy w technologii 3D. [FAB2_7] |
K_W08 [4/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania, oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swoim filmie elementów rzemiosła reżysera filmowego. [FAB2_8] |
K_U01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [FAB2-1] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
FAB2_1 |
wykład [FAB2-2] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
FAB2_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |