Reżyseria filmu dokumentalnego 2 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: Reżyseria filmu dokumentalnego 2
Kod modułu: W8-RE-S2-DOK2
Kod programu: W8-S2RE19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Na drugim poziomie kształcenia w obszar naszych zainteresowań trafiają obrzeża głównego nurtu sztuki dokumentalnej. Synkretyzm rodzajowy, przenikanie się gatunków – dokumentu z animacją czy fabułą. Śledzimy tendencje rozwojowe dokumentu na świecie. Poszukiwanie obszarów nowych wyzwań dla dokumentu i w zakresie tematycznym i formalnym. Studenci w czasie ćwiczeń praktycznych mogą sobie pozwolić na daleko idący eksperyment w tym gatunku filmowym, zachowując oczywiście standard etyczny wynikający z pracy na niefikcyjnej rzeczywistości. Studenci mają również za zadanie opracowanie wiedzy praktycznej koniecznej do przetrwania w zawodzie czyli rozeznanie możliwości pozyskiwania funduszy, dystrybucji, jak również przygotowanie strategii festiwalowej. Omawia się także możliwe twórcze konsekwencje pracy w zagranicznej koprodukcji producenckiej. Cały czas doskonalone są wszystkie umiejętności o których mowa była we wcześniejszych modułach.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Studenci są obznajomieni z możliwościami szukania finansowania produkcji w krajowych instytucjach i funduszach a także w szansach szukania koproducentów i finansowego wsparcia z zagranicy w dziedzinie filmu dokumentalnego. [DOK2_1]
K_W13 [5/5]
Student posiada umiejętność używania niestandardowych rozwiązań obrazowych jak również dźwiękowych i montażowych środków wyrazu do tworzenia opowiadania w zakresie filmu dokumentalnego. [DOK2_2]
K_U03 [5/5] K_U14 [5/5]
Student potrafi przyłożyć medium filmowe do różnych innych sposobów opowiadania o świecie i zbudować własną wartość czerpiąc z możliwości przekraczania gatunków wypowiedzi artystycznej. [DOK2_3]
K_W04 [4/5] K_U03 [5/5] K_U11 [5/5]
Student posiada umiejętność analizowania i oceniania rzeczywistości profilmowej pod kątem możliwości jej przedstawienia w filmie dokumentalnym. Potrafi sporządzić odpowiednią dokumentację tematu przed przestąpieniem do realizacji projektu. [DOK2_4]
K_U11 [5/5]
Student posiada umiejętność pracy z niefikcyjnym - zarówno indywidualnym, jak zbiorowym - bohaterem filmu dokumentalnego. W zależności od sytuacji potrafi modyfikować swoje podejście do tego bohatera i elastycznie zmieniać swoje pierwotne założenia dotyczące realizowanego projektu. [DOK2_5]
K_U13 [5/5]
Student potrafi zrealizować według przygotowanego scenariusza film dokumentalny, umiejętnie kierując ekipą realizacyjną, współdziałając z jej członkami, porozumiewając się i współpracując z otoczeniem, w którym powstaje film. [DOK2_6]
K_U13 [5/5] K_U15 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [DOK2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin DOK2_1 DOK2_2 DOK2_3 DOK2_4 DOK2_5 DOK2_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)