Podstawy socjologii kultury Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: Podstawy socjologii kultury
Kod modułu: W8-RE-S2-SOKa
Kod programu: W8-S2RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia z podstaw socjologii kultury mają za zadanie wstępne przygotowanie studenta do lepszego rozumienia zjawisk społecznych związanych z funkcjonowaniem kinematografii, telewizji i innych mediów w kulturze współczesnej, zdominowanej przez obraz. Studenci poznają w zarysie problematykę, pojęcia i podstawy metodologiczne socjologii zorientowanej na badanie współczesnej kultury audiowizualnej w jej rozmaitych aspektach (kultura symboliczna, kultura masowa, kultura popularna). Celem realizacji modułu jest dostarczenie studentowi wiedzy służącej lepszemu przezeń rozumieniu różnych zjawisk i prawidłowości kontekstualnie związanych z jego przyszłym funkcjonowaniem w zawodzie reżysera.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę w zakresie socjologii kultury, zwłaszcza w aspekcie jej zastosowań w badaniach nad kinematografią i innymi dziedzinami kultury audiowizualnej [SOKa_1]
K_W01 [5/5] K_W02 [5/5]
Student posiada wiedzę nt. podstawowych wyznaczników kultury symbolicznej (język, komunikacja, znak, symbol) [SOKa_2]
K_W01 [4/5]
Student zna problematykę pozostającą w zakresie badania socjologii sztuki, posiada wiedzę nt. zastosowań medium filmowego w innych sztukach oraz w przemyśle audiowizualnym [SOKa_3]
K_W01 [5/5] K_W05 [5/5]
Student posiada kompetencje aktywnego, suwerennego i krytycznego uczestnika życia społecznego, kulturalnego i artystycznego, świadomie działającego na rzecz tworzenia i upowszechniania kultury, w pełni świadomego potencjału oddziaływania sztuk audiowizualnych na zbiorowiska ludzkie i w pełni odpowiedzialnego za to oddziaływanie [SOKa_4]
K_K10 [4/5]
Student wykazuje kompetencje społeczne związane z występami publicznymi podczas prezentacji własnych dokonań twórczych, docenia wagę tych występów i poszanowanie dla publiczności [SOKa_5]
K_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [SOKa-1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie SOKa_1 SOKa_2 SOKa_3 SOKa_4 SOKa_5
ćwiczenia [SOKa-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie SOKa_1 SOKa_2 SOKa_3 SOKa_4 SOKa_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)