Fotografia reportażowa 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2025

Nazwa modułu: | Fotografia reportażowa 1 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S2-FOT1b |
Kod programu: | W8-S2RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ten ma na celu wsparcie studenta w jego dążeniu do uzyskania biegłości warsztatowej oraz w budowaniu świadomości artystycznej w dziedzinie
fotografii jako suwerennej dyscypliny artystycznej. Cel ten realizowany będzie, między innymi, poprzez analizę, wraz z wykładowcą, wybitnych dzieł,
postaw twórczych i osobowości artystycznych z dziedziny fotografii w ujęciu historycznym i w czasie nam współczesnym.
Szczególna uwaga zwrócona zostanie na świadome użycie przez artystów typowych dla fotografii środków wyrazu oraz na walory estetyczne i formalne
analizowanych dzieł.
Kurs szczególną uwagę zwraca na aspekty związane z dokumentalnością fotografii jako wiarygodnego medium informacyjnego oraz odautorskiej relacji
fotograficznej.
Szczególną rolę pełni w tej tematyce reportaż fotograficzny. Jest on rozumiany jako indywidualny opis zdarzenia za pomocą serii obrazów
fotograficznych. Obok umiejętności budowania cyklu, szczególna uwaga będzie zwrócona na konsekwentną wyrazistą i świadomą formę fotografii.
Fotografia w stylu tzw. decydujących momentów oraz fotografia tzw. uliczna. Uwypuklona tu będzie cecha migawkowości fotografii i jej zdolności do tzw.
"zamrożenia czasu". Istotne będą także walory estetyczne fotografii.
Tekst w fotografii dokumentalnej - wzajemne oddziaływanie obrazu i słowa; próba budowania narracji na bazie opisu jako integralnej części obrazu
fotograficznego.
Tzw. fotografia społeczno-socjologiczna - uwrażliwienie na aspekty humanistyczne poprzez medium fotografii. Relacja fotograficzna, gdzie forma obrazu
staje się "przeźroczysta", a autor obrazów staje się możliwie obiektywnym sprawozdawcą.
Studenci będą zachęcani w ramach kursu do kształtowania nowych postaw twórczych, poszukiwania oryginalnych środków wyrazu oraz formy i tematyki
fotografii, co powinno owocować nowatorskimi i indywidualnymi projektami artystycznymi w ramach samodzielnie wykonywanych przez studentów
obowiązkowych tematów fotograficznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę w zakresie fotografii obejmującą znajomość podstawowych rodzajów, gatunków i stylów w tejże
fotografii oraz dorobku wybitnych twórców fotografii [FOT1b_1] |
K_W11 [5/5] |
Student posiada podstawową wiedzę o sprzęcie, materiałach, technice i technologii stosowanych w sztuce fotografii oraz
wykazuje znajomość innowacji technologicznych w tym zakresie [FOT1b_2] |
K_W11 [5/5] |
Student posiada wiedzę w zakresie estetyki przekazów audiowizualnych oraz potrafi samodzielnie tworzyć, realizować i
publicznie prezentować własne założenia estetyczne i koncepcje artystyczne w dziedzinie fotografii [FOT1b_3] |
K_W02 [4/5] |
Student potrafi przygotować i zrealizować własną prezentację fotograficzną [FOT1b_4] |
K_U02 [3/5] |
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie procesu tworzenia, kształtowania, rejestracji i obróbki obrazu w dziedzinie
fotografii oraz umiejętność obsługiwania technologii w dziedzinie fotografii [FOT1b_5] |
K_W11 [5/5] |
Student wykazuje zdolność do krytycznej oceny własnych i cudzych działań i dokonań artystycznych, opinii i postaw twórczych i
intelektualnych oraz wykazuje otwartość na przyswojenie innowacji w zakresie fotografii w sferze współczesnej kultury
audiowizualnej, potwierdzając gotowość uczenia się przez całe życie [FOT1b_6] |
K_K08 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [FOT1b] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
FOT1b_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |