Wprowadzenie do wiedzy o literaturze
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do wiedzy o literaturze |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-WWL |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Cele i sposób realizacji modułu określa jego odbiorca. W tym przypadku jest to każdorazowo student jednego z dwóch kierunków artystycznych uczący
się zawodu reżysera lub realizatora zdjęć, a w związku z tym – w ramach innych modułów – zdobywający również wiedzę i kształcący umiejętności
niezbędne dla napisania oryginalnego scenariusza filmowego/telewizyjnego i dokonania adaptacji tekstu literackiego do struktury filmowej/telewizyjnej.
Niniejszy moduł wprowadza studenta w obszar wiedzy o literaturze, mając na uwadze, dające znać o sobie w literackim programie filmu, liczne
„niebezpieczne związki” i „powinowactwa z wyboru” między dziedziną literacką a filmową.
Zadaniem modułu jest zaszczepienie przekonania, że filmowiec może wiele nauczyć się od pisarza i stymulowanie wzrostu ogólnej kultury literackiej
studenta. Swoje zadania moduł realizuje poprzez omówienie wybranych arcydzieł literatury światowej z kręgu sztuki dramatu i obszaru powieści/
opowiadania. Wspomagany przez eseistyczne i analityczne pisma wybitnych twórców literatury, student poznaje tajniki poetyki sztuki opowiadania,
kompozycji formalnej utworu, zasad tworzenia konfliktu dramatycznego i konstruowania bohatera, a także – bardziej ogólnie – zapoznaje się z refleksją
uznanych autorów nad fenomenem sztuki słowa, które powołało ich na swoją służbę |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest ogólnie obeznany z kanonem autorów i dzieł literatury światowej i posiada szerszą wiedzę nt. wybranych
pisarzy i ich twórczych dokonań [WWL_1] |
K_W01 [5/5] |
Student rozumie ważność literatury jako źródła inspiracji i techniki narracyjnej oraz zasad dramaturgii dla sztuki filmu [WWL_2] |
K_W01 [3/5] |
Student potrafi dokonać analizy modelów narracji, fabuły, intrygi, konfliktu dramatycznego i konstrukcji bohatera
stosowanych w literaturze powieściowej, opowiadaniach i dramatach. [WWL_3] |
K_W01 [3/5] |
Student jest obeznany z teoretycznym ujęciem tajników warsztatu literackiego w studiach i esejach autorstwa
wybitnych twórców literatury [WWL_4] |
K_W01 [5/5] |
Student jest zdolny do rozwijania swojej kultury literackiej poprzez nawyk czytania i doskonalenie umiejętności
analitycznej lektury utworów literackich oraz dokonywania krytycznej oceny zawartych w nich postaw artystycznych
i intelektualnych. [WWL_5] |
K_K07 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [WWL1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
WWL_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |