Adaptacje filmowe 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Adaptacje filmowe 1
Kod modułu: W8-RE-S1-ADAP1
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem kursu Adaptacjei filmowej 1,2 jest zdobycie wiedzy oraz umiejętności związanych z przygotowaniem i realizacją krótkiego filmu fabularnego, będącego adaptacją dzieła literackiego. Ośrodkiem modułu są zajęcia składające się z trzech etapów. W pierwszym, dokładnej analizie zostaje poddana treść, forma i metaforyka wybranego utworu literackiego oraz jej przydatność do adaptacji filmowej. W następnym etapie omawiana jest specyfika adaptacji filmowej, jej mechanizm, funkcja dialogu i funkcja opisu w kontekście języka filmowego, a więc wymagań scenariusza, zapisu klimatu, jego rytmu i kreacji nastroju wynikającego z zadanej lektury. Etap trzeci to przygotowanie przez każdego ze studentów konkretnej adaptacji, będącej z założenia bardziej wariacją na zadany temat niż precyzyjnym odtworzeniem pierwowzoru. Przygotowywane są: scenariusz, scenopis, oraz założenia plastyczne dotyczące nastroju, tempa i rytmu adaptacji. W trakcie końcowych zajęć następuje analiza wierności pierwowzorowi literackiemu i zakładanych możliwości odstępstwa od oryginału. Horyzontem modułu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z wybranymi, uznanymi dziełami literatury, oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie w studentach umiejętności odnajdywania w prozie struktur i założeń narracyjnych. Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących w XX wieku / Kafka, Musil, Mann, Conrad, Proust/
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna twórczość mistrzów prozy XIX i XX wieku. [ADAP1 1]
K_W01 [5/5] K_K09 [5/5]
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi zaadaptować na scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej utwór prozatorski. Zna specyfikę filmowego dialogu. [ADAP1_2]
K_W04 [5/5] K_U01 [5/5] K_U06 [5/5]
Student potrafi stworzyć spójną, plastyczną wizję swego filmu. Jest w stanie wraz z operatorem przygotować scenopis obrazkowy przygotowywanej wspólnie etiudy fabularnej. [ADAP1_3]
K_W08 [5/5] K_U01 [5/5] K_U03 [5/5]
Student zna różne metody pracy z aktorem. Potrafi przygotować i wykonać przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w półgodzinnym filmie fabularnym. [ADAP1_4]
K_U01 [5/5] K_U04 [5/5] K_U08 [5/5] K_K06 [5/5]
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Swobodnie inscenizuje, współpracuje z operatorem, oraz całą ekipa na planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Demonstruje odporność na stres związany z pracą na planie filmowym. [ADAP1_5]
K_W05 [5/5] K_U07 [5/5] K_U08 [5/5] K_K06 [5/5]
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [ADAP1_6]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5]
Student zna teorię montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie zmontować i nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [ADAP1_7]
K_W05 [4/5] K_W11 [4/5] K_U03 [4/5] K_U09 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [ADAP1-1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie ADAP1 1 ADAP1_2 ADAP1_3 ADAP1_4 ADAP1_5 ADAP1_6 ADAP1_7
ćwiczenia [ADAP1-2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie ADAP1 1 ADAP1_2 ADAP1_3 ADAP1_4 ADAP1_5 ADAP1_6 ADAP1_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)