Adaptacje filmowe 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Adaptacje filmowe 1 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-ADAP1 |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu Adaptacjei filmowej 1,2 jest zdobycie wiedzy oraz umiejętności związanych z przygotowaniem i realizacją krótkiego filmu fabularnego,
będącego adaptacją dzieła literackiego.
Ośrodkiem modułu są zajęcia składające się z trzech etapów. W pierwszym, dokładnej analizie zostaje poddana treść, forma i metaforyka wybranego
utworu literackiego oraz jej przydatność do adaptacji filmowej. W następnym etapie omawiana jest specyfika adaptacji filmowej, jej mechanizm, funkcja
dialogu i funkcja opisu w kontekście języka filmowego, a więc wymagań scenariusza, zapisu klimatu, jego rytmu i kreacji nastroju wynikającego z zadanej
lektury. Etap trzeci to przygotowanie przez każdego ze studentów konkretnej adaptacji, będącej z założenia bardziej wariacją na zadany temat niż
precyzyjnym odtworzeniem pierwowzoru. Przygotowywane są: scenariusz, scenopis, oraz założenia plastyczne dotyczące nastroju, tempa i rytmu
adaptacji. W trakcie końcowych zajęć następuje analiza wierności pierwowzorowi literackiemu i zakładanych możliwości odstępstwa od oryginału.
Horyzontem modułu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z wybranymi, uznanymi dziełami literatury, oraz – poprzez te spotkania –
wykształcenie w studentach umiejętności odnajdywania w prozie struktur i założeń narracyjnych. Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w
oparciu o twórczość autorów tworzących w XX wieku / Kafka, Musil, Mann, Conrad, Proust/ |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna twórczość mistrzów prozy XIX i XX wieku. [ADAP1 1] |
K_W01 [5/5] |
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi zaadaptować na scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej utwór
prozatorski. Zna specyfikę filmowego dialogu. [ADAP1_2] |
K_W04 [5/5] |
Student potrafi stworzyć spójną, plastyczną wizję swego filmu. Jest w stanie wraz z operatorem przygotować scenopis
obrazkowy przygotowywanej wspólnie etiudy fabularnej. [ADAP1_3] |
K_W08 [5/5] |
Student zna różne metody pracy z aktorem. Potrafi przygotować i wykonać przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest
przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w półgodzinnym filmie fabularnym. [ADAP1_4] |
K_U01 [5/5] |
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Swobodnie inscenizuje, współpracuje z operatorem, oraz całą ekipa na
planie filmowym. Potrafi pracować w zespole. Demonstruje odporność na stres związany z pracą na planie filmowym. [ADAP1_5] |
K_W05 [5/5] |
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie
nad poszczególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciągać wnioski i formułować nowe idee. [ADAP1_6] |
K_U01 [4/5] |
Student zna teorię montażu i udźwiękowienia filmu. Potrafi samodzielnie zmontować i nadzorować postprodukcję etiudy fabularnej. [ADAP1_7] |
K_W05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [ADAP1-1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
ADAP1 1 |
ćwiczenia [ADAP1-2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
ADAP1 1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |