Wstęp do analizy danych chemicznych
Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2025

Nazwa modułu: | Wstęp do analizy danych chemicznych |
---|---|
Kod modułu: | W4-CH-S1-1-WADC |
Kod programu: | W4-S1CH19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest nabycie przez osoby studiujące podstawowych kompetencji w zakresie przetwarzania i analizy danych doświadczalnych z obszaru nauk przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w chemii. Osoby studiujące zapoznają się z wybranym środowiskiem obliczeniowym (np. R, Matlab, Python) oraz uczą się przekształcać dane, obliczać miary statystyczne, tworzyć wizualizacje i raportować wyniki zgodnie z zasadami dobrej praktyki naukowej.
Równocześnie zajęcia mają na celu rozwinięcie podstawowych umiejętności programowania – takich jak tworzenie prostych skryptów, korzystanie z konstrukcji sterujących i funkcji – w kontekście pracy z danymi naukowymi. Kształcone są także umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy z kodem oraz prezentacji wyników analiz w formie czytelnej i przejrzystej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna pojęcia związane z przetwarzaniem i analizą danych liczbowych, w szczególności w kontekście danych eksperymentalnych w chemii. [W4-CH-S1-1-WADC_01] |
CH_W01 [4/5] |
Rozumie strukturę i składnię prostych poleceń oraz skryptów w wybranym środowisku obliczeniowym. [W4-CH-S1-1-WADC_02] |
CH_W05 [3/5] |
Zna podstawowe konstrukcje programistyczne (zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, funkcje) stosowane w analizie danych. [W4-CH-S1-1-WADC_03] |
CH_W05 [4/5] |
Potrafi zaimportować dane z różnych źródeł (np. plik CSV, Excel) do wybranego środowiska obliczeniowego (np. Python, R) i przeprowadzić ich wstępne przekształcenie. [W4-CH-S1-1-WADC_04] |
CH_U05 [4/5] |
Potrafi napisać prosty skrypt w wybranym środowisku obliczeniowym, który wykonuje podstawowe operacje na danych, takie jak obliczenia statystyczne i generowanie wykresów. [W4-CH-S1-1-WADC_05] |
CH_U05 [4/5] |
Potrafi dokumentować i prezentować wyniki analizy danych w sposób czytelny i zgodny z zasadami pracy naukowej (np. tworzenie raportów). [W4-CH-S1-1-WADC_06] |
CH_U06 [4/5] |
Wykazuje gotowość do systematycznego rozwijania umiejętności programowania i analizy danych w celu lepszego zrozumienia zjawisk chemicznych. [W4-CH-S1-1-WADC_07] |
CH_K01 [5/5] |
Potrafi współpracować z innymi przy realizacji prostych projektów analitycznych z wykorzystaniem narzędzi programistycznych. [W4-CH-S1-1-WADC_08] |
CH_K02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W4-CH-S1-1-WADC_sf_1] | 30 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W4-CH-S1-1-WADC_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |