Wstęp do analizy danych chemicznych Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2025

Nazwa modułu: Wstęp do analizy danych chemicznych
Kod modułu: W4-CH-S1-1-WADC
Kod programu: W4-S1CH19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest nabycie przez osoby studiujące podstawowych kompetencji w zakresie przetwarzania i analizy danych doświadczalnych z obszaru nauk przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w chemii. Osoby studiujące zapoznają się z wybranym środowiskiem obliczeniowym (np. R, Matlab, Python) oraz uczą się przekształcać dane, obliczać miary statystyczne, tworzyć wizualizacje i raportować wyniki zgodnie z zasadami dobrej praktyki naukowej. Równocześnie zajęcia mają na celu rozwinięcie podstawowych umiejętności programowania – takich jak tworzenie prostych skryptów, korzystanie z konstrukcji sterujących i funkcji – w kontekście pracy z danymi naukowymi. Kształcone są także umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy z kodem oraz prezentacji wyników analiz w formie czytelnej i przejrzystej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna pojęcia związane z przetwarzaniem i analizą danych liczbowych, w szczególności w kontekście danych eksperymentalnych w chemii. [W4-CH-S1-1-WADC_01]
CH_W01 [4/5]
Rozumie strukturę i składnię prostych poleceń oraz skryptów w wybranym środowisku obliczeniowym. [W4-CH-S1-1-WADC_02]
CH_W05 [3/5]
Zna podstawowe konstrukcje programistyczne (zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, funkcje) stosowane w analizie danych. [W4-CH-S1-1-WADC_03]
CH_W05 [4/5]
Potrafi zaimportować dane z różnych źródeł (np. plik CSV, Excel) do wybranego środowiska obliczeniowego (np. Python, R) i przeprowadzić ich wstępne przekształcenie. [W4-CH-S1-1-WADC_04]
CH_U05 [4/5]
Potrafi napisać prosty skrypt w wybranym środowisku obliczeniowym, który wykonuje podstawowe operacje na danych, takie jak obliczenia statystyczne i generowanie wykresów. [W4-CH-S1-1-WADC_05]
CH_U05 [4/5]
Potrafi dokumentować i prezentować wyniki analizy danych w sposób czytelny i zgodny z zasadami pracy naukowej (np. tworzenie raportów). [W4-CH-S1-1-WADC_06]
CH_U06 [4/5]
Wykazuje gotowość do systematycznego rozwijania umiejętności programowania i analizy danych w celu lepszego zrozumienia zjawisk chemicznych. [W4-CH-S1-1-WADC_07]
CH_K01 [5/5]
Potrafi współpracować z innymi przy realizacji prostych projektów analitycznych z wykorzystaniem narzędzi programistycznych. [W4-CH-S1-1-WADC_08]
CH_K02 [4/5] CH_K03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W4-CH-S1-1-WADC_sf_1] 30 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie W4-CH-S1-1-WADC_01 W4-CH-S1-1-WADC_02 W4-CH-S1-1-WADC_03 W4-CH-S1-1-WADC_04 W4-CH-S1-1-WADC_05 W4-CH-S1-1-WADC_06 W4-CH-S1-1-WADC_07 W4-CH-S1-1-WADC_08
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)