Pedagogika 2 Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: Pedagogika 2
Kod modułu: W2-KN-ZIN-PE
Kod programu: W2-S2GF19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego fundamentu teoretycznego i ma na celu wprowadzenie słuchaczy w kulturę naukową dyscypliny pedagogiki, wyjaśnienie im źródeł i miejsca pedagogiki w nauce, jej funkcji, znaczenia, przedmiotowego i metodologicznego powiązania z innymi dyscyplinami w obrębie nauk społecznych i humanistycznych. Skupia się na wyposażeniu osób studiujących w wiedzę i umiejętności krytycznej analizy paradygmatów pedagogicznych, procesu wychowania i jego metodycznych aspektów, sytuacji edukacyjnych z jednoczesnym uwzględnieniem organizacji systemu oświaty, pozycji szkoły jako instytucji społecznej i wspierającej rozwój ucznia/wychowanka we współpracy z jego rodziną jako pierwotnym środowiskiem wychowawczym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym [W2-KN-ZIN-PE_1]
KN_W01 [3/5] KN_W02 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W04 [3/5]
zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami [W2-KN-ZIN-PE_2]
KN_W05 [2/5] KN_W06 [2/5] KN_W07 [1/5] KN_W08 [2/5] KN_W09 [2/5] KN_W10 [3/5] KN_W11 [2/5]
zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie [W2-KN-ZIN-PE_3]
KN_W12 [2/5] KN_W13 [3/5] KN_W14 [3/5] KN_W15 [1/5]
potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela [W2-KN-ZIN-PE_4]
KN_U01 [1/5] KN_U02 [1/5] KN_U03 [1/5] KN_U04 [1/5] KN_U05 [1/5] KN_U07 [2/5]
Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy [W2-KN-ZIN-PE_5]
KN_U08 [1/5] KN_U09 [1/5] KN_U10 [1/5] KN_U11 [2/5] KN_U12 [3/5] KN_U13 [1/5] KN_U14 [1/5] KN_U15 [1/5] KN_U16 [1/5] KN_U17 [1/5] KN_U18 [1/5]
jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej [W2-KN-ZIN-PE_6]
KN_U14 [1/5]
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej [W2-KN-ZIN-PE_7]
KN_U10 [3/5] KN_U11 [1/5] KN_U12 [1/5] KN_K01 [1/5] KN_K02 [1/5] KN_K03 [1/5] KN_K04 [1/5] KN_K05 [2/5] KN_K06 [1/5] KN_K07 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-KN-ZIN-PE_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W2-KN-ZIN-PE_1 W2-KN-ZIN-PE_2 W2-KN-ZIN-PE_3 W2-KN-ZIN-PE_4 W2-KN-ZIN-PE_5 W2-KN-ZIN-PE_6 W2-KN-ZIN-PE_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)