Ocena oddziaływania na środowisko i krajobraz
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S1GF19.2025

Nazwa modułu: | Ocena oddziaływania na środowisko i krajobraz |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S1-015 |
Kod programu: | W2-S1GF19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Ocena oddziaływania na środowisko i krajobraz - ma na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami, procedurami prawnymi oraz praktycznymi aspektami oceny potencjalnych skutków planowanych przedsięwzięć na poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego i na krajobraz. W ramach kursu studenci poznają polski i europejski system prawny dotyczący ocen oddziaływania na środowisko (OOŚ), w tym dyrektywy Unii Europejskiej i krajowe przepisy ustawowe i wykonawcze. Analizowane są rodzaje przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia oceny, etapy postępowania administracyjnego związanego z OOŚ, a także rola organów administracji publicznej i udział społeczeństwa w tym procesie. Istotnym elementem przedmiotu jest metodyka sporządzania raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Studenci zdobywają wiedzę na temat gromadzenia i analizy danych środowiskowych, prognozowania i oceny znaczących oddziaływań (bezpośrednich, pośrednich, skumulowanych), identyfikacji i analizy wariantów przedsięwzięcia (w tym wariantu najkorzystniejszego dla środowiska i wariantu zerowego), a także propozycji rozwiązań minimalizujących negatywne oddziaływania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie znaczenie udziału społeczeństwa w procedurze ocen oddziaływania na środowisko oraz potrzebę interdyscyplinarnej współpracy przy sporządzaniu i opiniowaniu dokumentacji środowiskowej [W2-GF-S1-015_1] |
K03 [3/5] |
potrafi zidentyfikować potencjalne znaczące oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego oraz na krajobraz, stosując odpowiednie metody i narzędzia analizy [W2-GF-S1-015_2] |
U04 [3/5] |
potrafi sporządzić wybrane elementy raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, w tym charakteryzować stan początkowy środowiska i krajobrazu, prognozować zmiany oraz proponować środki minimalizujące negatywne oddziaływania [W2-GF-S1-015_3] |
U02 [3/5] |
zna i rozumie podstawy prawne i procedury administracyjne związane z oceną oddziaływania na środowisko (OOŚ) i strategiczną oceną oddziaływania na środowisko (SOOŚ) w Polsce i Unii Europejskiej [W2-GF-S1-015_4] |
W01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-GF-S1-015 _fs_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-GF-S1-015_3 |
laboratorium [W2-GF-S1-015 _fs_2] | 20 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Projektowanie [e04] |
zaliczenie |
W2-GF-S1-015_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |