Chemia ogólna Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S1CH19.2025

Nazwa modułu: Chemia ogólna
Kod modułu: W4-CH-S1-1-COG
Kod programu: W4-S1CH19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 13
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Chemia ogólna ma za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i prawami z zakresu chemii. Student poznaje zasady nomenklatury i klasyfikacji związków chemicznych, podstawowe wiadomości z zakresu budowy atomu i tworzenia wiązań w cząsteczkach, właściwości fizyko-chemicznych pierwiastków i związków chemicznych oraz przewidywania przebiegu reakcji i ich zapisu za pomocą równań reakcji.Potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia chemiczne oraz wykonać proste doświadczenia chemiczne.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Dostrzega rolę chemii w życiu codziennym i rozumie jej znaczenie dla rozwoju cywilizacji i techniki. [W4-CH-S1-1-COG_01]
CH_W01 [5/5]
Zna i rozumie elementarne prawa i pojęcia chemiczne rządzące mikroświatem i potrafi zilustrować je odpowiednimi przykładami. [W4-CH-S1-1-COG_02]
CH_W01 [5/5]
Zna zasady nomenklatury związków chemicznych, zasady tworzenia wzorów sumarycznych i strukturalnych związków chemicznych, potrafi wymienić podstawowe grupy związków chemicznych. [W4-CH-S1-1-COG_03]
CH_W01 [4/5]
Rozumie mechanizm tworzenia się wiązań i zna ich rodzaje. [W4-CH-S1-1-COG_04]
CH_W01 [4/5]
Potrafi objaśnić związki pomiędzy budową molekularną, a właściwościami makroskopowymi otaczającej go materii. [W4-CH-S1-1-COG_05]
CH_W01 [4/5]
Potrafi opisać stany skupienia materii i ich właściwości, zna budowę atomu, właściwości pierwiastków i związków nieorganicznych oraz ich zastosowania. [W4-CH-S1-1-COG_06]
CH_W01 [4/5]
Zna charakterystyki fizykochemiczne wybranych materiałów oraz podstawowe zasady zarządzania chemikaliami, bezpieczeństwa i higieny pracy. [W4-CH-S1-1-COG_07]
CH_W04 [4/5]
Stosuje nomenklaturę chemiczną różnych klas związków chemicznych według zaleceń IUPAC. [W4-CH-S1-1-COG_08]
CH_U01 [4/5]
Potrafi zapisać równania reakcji chemicznych. [W4-CH-S1-1-COG_09]
CH_U01 [4/5]
Posługuje się sprzętem laboratoryjnym i wykonuje podstawowe operacje laboratoryjne w pracowni laboratoryjnej. [W4-CH-S1-1-COG_10]
CH_U08 [4/5]
Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz odpowiada za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. [W4-CH-S1-1-COG_11]
CH_K03 [4/5]
Potrafi opracować przebieg zajęć laboratoryjnych (wykonanie, obserwacje i wnioski) w postaci sprawozdania. [W4-CH-S1-1-COG_12]
CH_U06 [4/5]
Jest świadom poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. [W4-CH-S1-1-COG_13]
CH_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W4-CH-S1-1-COG_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
egzamin W4-CH-S1-1-COG_01 W4-CH-S1-1-COG_02 W4-CH-S1-1-COG_03 W4-CH-S1-1-COG_04 W4-CH-S1-1-COG_05 W4-CH-S1-1-COG_06 W4-CH-S1-1-COG_08 W4-CH-S1-1-COG_09 W4-CH-S1-1-COG_13
konwersatorium [W4-CH-S1-1-COG_fs_2] 45 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH-S1-1-COG_01 W4-CH-S1-1-COG_02 W4-CH-S1-1-COG_03 W4-CH-S1-1-COG_04 W4-CH-S1-1-COG_05 W4-CH-S1-1-COG_06 W4-CH-S1-1-COG_09 W4-CH-S1-1-COG_13
laboratorium [W4-CH-S1-1-COG_fs_3] 60 Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH-S1-1-COG_02 W4-CH-S1-1-COG_03 W4-CH-S1-1-COG_07 W4-CH-S1-1-COG_08 W4-CH-S1-1-COG_09 W4-CH-S1-1-COG_10 W4-CH-S1-1-COG_11 W4-CH-S1-1-COG_12 W4-CH-S1-1-COG_13
ćwiczenia [W4-CH-S1-1-COG_fs_4] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W4-CH-S1-1-COG_02 W4-CH-S1-1-COG_03 W4-CH-S1-1-COG_06 W4-CH-S1-1-COG_09 W4-CH-S1-1-COG_13
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)