Statystyka Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-N2MT19.2025

Nazwa modułu: Statystyka
Kod modułu: W4-MT-N2-25-Stat
Kod programu: W4-N2MT19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu Statystyka jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dotyczące stosowania specjalistycznych metod statystycznych, takich jak parametryczne i nieparametryczne testy istotności dla dwóch i wielu prób, test niezależności chi-kwadrat, modele regresji wielorakiej oraz testy zgodności, w celu analizy danych i weryfikacji hipotez. Moduł kładzie również nacisk na praktyczne wykorzystanie dedykowanych analizom statystycznym specjalistycznych pakietów informatycznych do estymacji parametrów i przeprowadzania analiz w kontekście zastosowań w różnych dziedzinach nauki, przykładowo w ekonometrii, finansach, czy medycynie. Przewiduje się realizację następujących treści programowych. 1. Teoretyczne aspekty testów opartych na ilorazie wiarogodności. 2. Parametryczne testy istotności dotyczące dwóch i wielu prób. 3. Nieparametryczne testy istotności dla dwóch i wielu prób. 4. Test niezależności chi-kwadrat. 5. Testy zgodności. 6. Model regresji wielorakiej – estymacja i testowanie hipotez statystycznych, oraz jego zastosowanie w wybranych dziedzinach nauki. 7. Wykorzystanie specjalistycznych pakietów statystycznych do estymacji parametrów i weryfikacji hipotez.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorię specjalistyczną związaną z estymacją i wnioskowaniem statystycznym - w tym testy oparte na ilorazie wiarogodności i ich zastosowania oraz teorię związaną z estymacją i weryfikacją hipotez statystycznych w przypadku modelu regresji wielorakiej [Stat_1]
K_W04 [4/5]
zna i rozumie rolę modelu regresji wielorakiej w analizie zależności między zmiennymi oraz strukturę rozumowań matematycznych stosowanych w takim modelu; zwłaszcza w kontekście analizy i interpretacji uzyskanych wyników za pomocą tego modelu (przedziały ufności, rezultaty weryfikacji hipotez statystycznych) [Stat_2]
K_W02 [2/5]
potrafi wykorzystać odpowiednio dobrane metody statystyczne (testy statystyczne dla dwóch i wielu prób oraz test niezależności chi-kwadrat lub testy zgodności) do rozwiązywania złożonych problemów wraz z interpretacją uzyskanych wyników oraz z wykorzystaniem specjalistycznych pakietów statystycznych [Stat_3]
K_U05 [3/5]
zna i rozumie współczesne podejścia i metody statystyczne, zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju narzędzi informatycznych wykorzystywanych w analizie statystycznej, oraz dostrzega ich znaczenie dla współczesnych badań naukowych i zastosowań w różnych dziedzinach [Stat_4]
K_W05 [3/5]
potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i testowania hipotez statystycznych poprzez przeprowadzanie testów istotności dla dwóch i wielu prób bądź testu niezależności chi-kwadrat wraz z interpretacją uzyskanych wyników w celu rozwiązania problemu badawczego z zakresu analizy porównawczej ewentualnie w celu oceny zależności między zmiennymi [Stat_5]
K_U01 [3/5]
jest gotów do odpowiedniego formułowania pytań badawczych i problemów statystycznych, służących pogłębieniu zrozumienia analizowanych danych, a także do identyfikowania brakujących elementów w procesie analizy i interpretacji wyników [Stat_6]
K_K02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [Stat_fns_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin Stat_1 Stat_2
laboratorium [Stat_fns_2] 15 Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie Stat_3 Stat_4 Stat_5 Stat_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)