Statystyka
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-N2MT19.2025

Nazwa modułu: | Statystyka |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-N2-25-Stat |
Kod programu: | W4-N2MT19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu Statystyka jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dotyczące stosowania specjalistycznych metod statystycznych, takich jak parametryczne i nieparametryczne testy istotności dla dwóch i wielu prób, test niezależności chi-kwadrat, modele regresji wielorakiej oraz testy zgodności, w celu analizy danych i weryfikacji hipotez. Moduł kładzie również nacisk na praktyczne wykorzystanie dedykowanych analizom statystycznym specjalistycznych pakietów informatycznych do estymacji parametrów i przeprowadzania analiz w kontekście zastosowań w różnych dziedzinach nauki, przykładowo w ekonometrii, finansach, czy medycynie. Przewiduje się realizację następujących treści programowych.
1. Teoretyczne aspekty testów opartych na ilorazie wiarogodności.
2. Parametryczne testy istotności dotyczące dwóch i wielu prób.
3. Nieparametryczne testy istotności dla dwóch i wielu prób.
4. Test niezależności chi-kwadrat.
5. Testy zgodności.
6. Model regresji wielorakiej – estymacja i testowanie hipotez statystycznych, oraz jego zastosowanie w wybranych dziedzinach nauki.
7. Wykorzystanie specjalistycznych pakietów statystycznych do estymacji parametrów i weryfikacji hipotez. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorię specjalistyczną związaną z estymacją i wnioskowaniem statystycznym - w tym testy oparte na ilorazie wiarogodności i ich zastosowania oraz teorię związaną z estymacją i weryfikacją hipotez statystycznych w przypadku modelu regresji wielorakiej [Stat_1] |
K_W04 [4/5] |
zna i rozumie rolę modelu regresji wielorakiej w analizie zależności między zmiennymi oraz strukturę rozumowań matematycznych stosowanych w takim modelu; zwłaszcza w kontekście analizy i interpretacji uzyskanych wyników za pomocą tego modelu (przedziały ufności, rezultaty weryfikacji hipotez statystycznych) [Stat_2] |
K_W02 [2/5] |
potrafi wykorzystać odpowiednio dobrane metody statystyczne (testy statystyczne dla dwóch i wielu prób oraz test niezależności chi-kwadrat lub testy zgodności) do rozwiązywania złożonych problemów wraz z interpretacją uzyskanych wyników oraz z wykorzystaniem specjalistycznych pakietów statystycznych [Stat_3] |
K_U05 [3/5] |
zna i rozumie współczesne podejścia i metody statystyczne, zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju narzędzi informatycznych wykorzystywanych w analizie statystycznej, oraz dostrzega ich znaczenie dla współczesnych badań naukowych i zastosowań w różnych dziedzinach [Stat_4] |
K_W05 [3/5] |
potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i testowania hipotez statystycznych poprzez przeprowadzanie testów istotności dla dwóch i wielu prób bądź testu niezależności chi-kwadrat wraz z interpretacją uzyskanych wyników w celu rozwiązania problemu badawczego z zakresu analizy porównawczej ewentualnie w celu oceny zależności między zmiennymi [Stat_5] |
K_U01 [3/5] |
jest gotów do odpowiedniego formułowania pytań badawczych i problemów statystycznych, służących pogłębieniu zrozumienia analizowanych danych, a także do identyfikowania brakujących elementów w procesie analizy i interpretacji wyników [Stat_6] |
K_K02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [Stat_fns_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
Stat_1 |
laboratorium [Stat_fns_2] | 15 |
Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
Stat_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |