Bazy danych
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-N2MT19.2025
| Nazwa modułu: | Bazy danych |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-MT-N2-25-BDan |
| Kod programu: | W4-N2MT19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu "Bazy danych" jest wprowadzenie słuchacza w problematykę systemów baz danych, zapoznanie z pojęciem bazy danych i systemu zarządzania bazą danych oraz technikami pozwalającymi na projektowanie i tworzenie bazy danych.
W ramach kursu przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Użytkownicy, architektura i zalety stosowania systemów baz danych.
2. Modelowanie danych: model związków encji (entity relationship – E/R) jako jeden z fundamentalnych modeli wykorzystywanych przy projektowaniu baz danych.
3. Relacyjny model danych i algebra relacji: atrybuty, dziedziny atrybutów, krotki i relacje; operacje na relacjach, integralność danych (klucze, klucze obce).
4. Zależności funkcyjne. Rozkład bez straty danych i bez straty zależności funkcyjnych. Postacie normalne.
5. SQL jako standardowy język systemów relacyjnych.
Kwerendy wybierające, selekcja, sortowanie, grupowanie, funkcje agregujące
DML - usuwanie, aktualizacja i dołączanie danych
DDL - Operacje na strukturach.
6. Transakcje. Motywacja i własności (ACID). Przetwarzanie transakcji, blokady i poziomy izolacji.
7. PL/SQL – język programowania baz danych.
8. Projektowanie relacyjnych baz danych, architektura klient-serwer. system zabezpieczeń (administrowanie bazą danych, wielodostępność bazy danych). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumienie zasady funkcjonowania relacyjnych baz danych, w szczególności zna komendy języka SQL, zna zasady projektowania bazy danych w tym postaci normalne, rozumie metodykę przekształcenia projektu logicznego (diagramów encji) do projektu relacyjnego, rozumie pojęcie trwałości danych i ma świadomość konsekwencji wielodostępu do danych [BDan_1] |
K_U07 [3/5] |
umie projektować i zarządzać bazami danych,
umie posługiwać się językiem zapytań SQL, umie egzekwować spójność danych poprzez użycie więzów klucza głównego, więzów kluczy obcych, unikatowych i kontrolnych, [BDan_2] |
K_U07 [3/5] |
umie posługiwać się językiem programowania bazy danych PL/SQL do tworzenia m.in. wyzwalaczy, funkcji i procedur [BDan_3] |
K_U07 [4/5] |
umie współpracować w grupie oraz organizować pracę grupy podczas realizacji wspólnych projektów bazodanowych [BDan_4] |
K_U09 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [BDan_fns_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
BDan_1 |
| laboratorium [BDan_fns_2] | 15 |
Praca z komputerem [d01] |
zaliczenie |
BDan_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||