Analiza i wizualizacja danych
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Analiza i wizualizacja danych |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_AWDan |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi i zaawansowanymi metodami analizy danych oraz technikami ich wizualizacji. W trakcie zajęć poruszane będą zagadnienia związane umiejętnością pracy z różnymi typami danych, przetwarzaniem, eksploracją i właściwą interpretacją danych. Duży nacisk zostanie położony na odpowiednią prezentację zarówno samych danych, jak i wyników otrzymanych analiz. W tym celu studenci zapoznają się z dobrymi praktykami związanymi z wizualizacją danych i zasadami jakie rządzą tworzeniem dobrych (poprawnych) wykresów. Ważnym elementem zajęć będzie tworzenie całościowych (w tym podsumowujących) raportów z przeprowadzanych analiz, tak w postaci pełnej dokumentacji analizy, jak i zaprezentowania jej wyników w formie interaktywnych dashboardów. Wszystkie zagadnienia będą rozważane w kontekście praktycznych zastosowań z naciskiem na umiejętność wyciągania wniosków. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma świadomość znaczenia danych, ich analizy i wizualizacji w procesie wnioskowania i podejmowania decyzji. [K01] |
DSAI_1S_K01 [3/5] |
Potrafi w przejrzysty sposób prezentować wyniki analizy danych zarówno dla specjalistów, jak i odbiorców bez przygotowania technicznego [K02] |
DSAI_1S_K02 [3/5] |
Ma świadomość potrzeby ciągłego aktualizowania umiejętności z zakresu analizy i wizualizacji danych (zwłaszcza w zakresie użycia przydatnych do tego programów i narzędzi) i zna źródła umożliwiające dalszy rozwój zawodowy i naukowy w tej dziedzinie. [K03] |
DSAI_1S_K01 [3/5] |
Potrafi pracować z danymi stosując odpowiednie techniki przetwarzania i analizy danych. [U01] |
DSAI_1S_U03 [4/5] |
Potrafi tworzyć poprawne, czytelne i skuteczne wizualizacje danych. [U02] |
DSAI_1S_U03 [4/5] |
Potrafi tworzyć raporty z analizy danych i podsumowania przeprowadzanych analiz. [U03] |
DSAI_1S_U03 [4/5] |
Potrafi korzystać z wykresów i jest krytycznym odbiorcą złych przykładów wizualizacji danych [U04] |
DSAI_1S_U03 [4/5] |
Potrafi korzystać z narzędzi do analizy i wizualizacji danych. [U05] |
DSAI_1S_U03 [4/5] |
Zna i rozumie pojęcia oraz metody związane z analizą danych. [W01] |
DSAI_1S_W03 [4/5] |
Zna metody wizualizacji danych i zasady tworzenia poprawnych wykresów. [W02] |
DSAI_1S_W03 [4/5] |
Rozumie potrzebę analizy danych i ich właściwej wizualizacji. [W03] |
DSAI_1S_W03 [4/5] |
Rozumie rolę przygotowania danych oraz ich analizy i wizualizacji w wyciąganiu wniosków z danych. [W04] |
DSAI_1S_W03 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs_01] | 60 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |