Rachunek prawdopodobieństwa
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Rachunek prawdopodobieństwa |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_RPraw |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Rachunek prawdopodobieństwa ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami i narzędziami z teorii prawdopodobieństwa.
Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Aksjomatyka przestrzeni probabilistycznej.
2. Prawdopodobieństwo warunkowe i prawdopodobieństwo całkowite. Wzór Bayesa. Niezależność zdarzeń losowych.
3. Zmienne losowe dyskretne i absolutnie ciągłe, wraz z przykładami. Rozkłady, dystrybuanty i charakterystyki liczbowe zmiennych losowych (w tym wartość oczekiwana i wariancja).
4. Wektory losowe, rozkłady brzegowe i niezależność zmiennych losowych.
5. Funkcje zmiennych losowych i wektorów losowych (w tym sumy niezależnych zmiennych losowych).
6. Prawa wielkich liczb i centralne twierdzenia graniczne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa [K01] |
DSAI_1S_K01 [1/5] |
Potrafi zastosować wzór na prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa. [U01] |
DSAI_1S_U01 [2/5] |
Potrafi konstruować modele probabilistyczne (odpowiadające opisom konkretnych doświadczeń losowych) i definiować zmienne losowe. [U02] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi wyznaczać dystrybuantę zmiennej losowej o danym rozkładzie (dyskretnym lub absolutnie ciągłym). Znając dystrybuantę zmiennej losowej, potrafi wyznaczać jej rozkład. [U03] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi wyznaczyć charakterystyki liczbowe zmiennych losowych o rozkładach dyskretnych i absolutnie ciągłych. [U04] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi wyznaczać rozkłady funkcji zmiennych losowych i wektorów losowych (w tym sumy niezależnych zmiennych losowych). [U05] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi badać niezależność zmiennych losowych (zarówno dyskretnych, jak i absolutnie ciągłych). [U06] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Potrafi wykorzystać centralne twierdzenia graniczne do szacowania prawdopodobieństw. [U07] |
DSAI_1S_U01 [3/5] |
Wie, czym są miara probabilistyczna i przestrzeń probabilistyczna, a także zna własności miary probabilistycznej. [W01] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Zna pojęcie prawdopodobieństwa warunkowego. Rozumie, co to znaczy, że zdarzenia losowe są niezależne, i zna przykłady takich zdarzeń. [W02] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Wie, czym jest zmienna losowa (zarówno jednowymiarowa, jak i wielowymiarowa), a także jej rozkład i dystrybuanta. Rozumie związki pomiędzy tymi pojęciami. Zna przykłady rozkładów prawdopodobieństwa (zarówno dyskretnych, jak i absolutnie ciągłych) oraz ich praktyczne zastosowania. [W03] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Wie, czym jest wartość oczekiwana i wariancja zmiennej losowej, rozumie stojące za tymi pojęciami intuicje, a także zna ich podstawowe własności. [W04] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Zna prawa wielkich liczb i centralne twierdzenia graniczne, oraz rozumie stojące za nimi intuicje. [W05] |
DSAI_1S_W01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [fs_01] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
egzamin |
K01 |
konwersatorium [fs_02] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
U01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |