Wprowadzenie do pedagogiki zdrowia Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2.2024

Nazwa modułu: Wprowadzenie do pedagogiki zdrowia
Kod modułu: W6-PE-EZ-N1-WPZ
Kod programu: W6-N1PE19.2.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu wyposażenie osób studiujących w podstawowy zakres wiedzy i umiejętności w obszarze kształtowania postaw prozdrowotnych i zdrowego stylu życia. Jego założeniem jest przybliżenie studentom teoretycznych podstaw edukacji zdrowotnej, modeli zdrowia, obszarów badań, ewaluacji procesu edukacji zdrowotnej ukierunkowanej na doskonalenie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, co z kolei ma sprzyjać podejmowaniu przemyślanych wieloaspektowych działań w zakresie diagnozy potrzeb, utrzymania i poprawy zasobów zdrowia dzieci i młodzieży, osób dorosłych, seniorów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
osoba studiująca jest gotowa w zakresie całożyciowego funkcjonowania do dbania o zdrowie, z uwzględnieniem posiadanej wiedzy i samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi, sytuacją geopolityczną [PE-EZ-N1-WPZ_K_1]
KN1_K09_PPSP [5/5]
student/studentka potrafi analizować i wykorzystywać wiarygodne oraz rzetelne źródła informacji dotyczące zdrowia, a także zaangażować się w planowanie i podejmowanie działań prozdrowotnych w społeczności szkolnej i lokalnej oraz działań ukierunkowanych na tworzenie bezpieczeństwa zdrowotnego, na kształtowanie potencjału zdrowotnego, kultury zdrowotnej uczniów [PE-EZ-N1-WPZ_U_1]
KN1_U01 [3/5] KN1_U20_PPSP [2/5] KN1_U21_PPSP [3/5]
student/studentka zna i rozumie pedagogikę zdrowia jako subdyscyplinę pedagogiczną, jej przedmiot zainteresowań badawczych, analiz, jej funkcje oraz stosowaną metodologię; zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice zdrowia (omawia pojęcie zdrowia i zdrowego stylu życia; pojęcie choroby, edukacji zdrowotnej (kształcenie i wychowanie), umiejętności życiowych, diagnozy społecznej, kompensacji, wsparcia społecznego, profilaktyki i promocji zdrowia); ma kompleksową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji zdrowia w Polsce i na świecie oraz rozumie jej źródła, a także zna współczesną filozofię zdrowia oraz rozumie powiązania między różnymi aspektami zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego, seksualnego i środowiskowego) a czynnikami wpływającymi na ich kształtowanie [PE-EZ-N1-WPZ_W_1]
KN1_W07 [3/5] KN1_W16_PPSP [3/5] KN1_W17_PPSP [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-EZ-N1-WPZ_fns_1] 7 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-EZ-N1-WPZ_K_1 PE-EZ-N1-WPZ_U_1 PE-EZ-N1-WPZ_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)