Środowiskowe i ekologiczne uwarunkowania zdrowia i choroby
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2.2024

Nazwa modułu: | Środowiskowe i ekologiczne uwarunkowania zdrowia i choroby |
---|---|
Kod modułu: | W6-PE-EZ-N1-SEUZ |
Kod programu: | W6-N1PE19.2.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł podejmuje wątki dotyczące egzystencji człowieka i jakości jego życia w ścisłym powiązaniu z naturą, środowiskiem. Pokazuje miejsce i znaczenie zróżnicowanych czynniki środowiskowych - warunki mieszkaniowe, cechy środowiska pracy, cechy bliższego i dalszego otoczenia człowieka (powietrze, woda, gleba, klimat) - jako wyznaczników stanu zdrowia człowieka obok stylu życia, czynników biologicznych i medycyny naprawczej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student/studentka wykazuje gotowość do podejmowania działań na rzecz poprawy stanu środowiska i promowania postawy odpowiedzialności ekologicznej i zdrowotnej w swoim środowisku, angażując się w działania proekologiczne i edukacyjne, aktywnie współpracując z różnymi środowiskami (lokalnymi, edukacyjnymi, zawodowymi) w celu propagowania prozdrowotnych i proekologicznych inicjatyw [PE-EZ-N1-SEUZ_K_1] |
KN1_K05 [3/5] |
student/studentka potrafi sprawdzać aktualny stan zanieczyszczenia powietrza i poziom hałasu, wykorzystując technologie informacyjno-komunikacyjne (np. aplikacje mobilne), oraz potrafi wskazywać działania zmniejszające ich negatywny wpływ na zdrowie [PE-EZ-N1-SEUZ_U_1] |
KN1_U02 [3/5] |
student/studentka potrafi analizować zależności między stanem środowiska a stanem zdrowia ludzi i proponować rozwiązania proekologiczne w skali lokalnej; podejmuje działania na rzecz poprawy jakości środowiska naturalnego w swoim otoczeniu, promując postawy prozdrowotne i proekologiczne wśród społeczności lokalnej; respektuje zasady zrównoważonego rozwoju oraz potrafi działać na rzecz ochrony przyrody, świadomie ograniczając negatywny wpływ człowieka na środowisko [PE-EZ-N1-SEUZ_U_2] |
KN1_U03 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie wpływ jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka; potrafi wyjaśnić skutki zanieczyszczenia powietrza i wód, zmniejszania terenów zielonych oraz zmian klimatycznych dla zdrowia i warunków życia ludzi; zna i rozumie znaczenie kontaktu z naturą dla zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka; rozumie pojęcie odpowiedzialności za zwierzęta domowe, dziką przyrodę oraz ekosystemy; rozumie znaczenie ochrony środowiska naturalnego dla zdrowia jednostki i społeczeństwa [PE-EZ-N1-SEUZ_W_1] |
KN1_W19_PPSP [3/5] |
student/studentka zna źródła hałasu w środowisku oraz jego wpływ na zdrowie człowieka; zna zasady profilaktyki niedosłuchu i podstawowe strategie ograniczania ekspozycji na hałas [PE-EZ-S1-SEUZ_W_2] |
KN1_W16_PPSP [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PE-EZ-N1-SEUZ_fns_1] | 7 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Analiza SWOT [b10] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PE-EZ-N1-SEUZ_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |