Środowiskowe i ekologiczne uwarunkowania zdrowia i choroby Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2.2024

Nazwa modułu: Środowiskowe i ekologiczne uwarunkowania zdrowia i choroby
Kod modułu: W6-PE-EZ-N1-SEUZ
Kod programu: W6-N1PE19.2.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł podejmuje wątki dotyczące egzystencji człowieka i jakości jego życia w ścisłym powiązaniu z naturą, środowiskiem. Pokazuje miejsce i znaczenie zróżnicowanych czynniki środowiskowych - warunki mieszkaniowe, cechy środowiska pracy, cechy bliższego i dalszego otoczenia człowieka (powietrze, woda, gleba, klimat) - jako wyznaczników stanu zdrowia człowieka obok stylu życia, czynników biologicznych i medycyny naprawczej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka wykazuje gotowość do podejmowania działań na rzecz poprawy stanu środowiska i promowania postawy odpowiedzialności ekologicznej i zdrowotnej w swoim środowisku, angażując się w działania proekologiczne i edukacyjne, aktywnie współpracując z różnymi środowiskami (lokalnymi, edukacyjnymi, zawodowymi) w celu propagowania prozdrowotnych i proekologicznych inicjatyw [PE-EZ-N1-SEUZ_K_1]
KN1_K05 [3/5] KN1_K08_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi sprawdzać aktualny stan zanieczyszczenia powietrza i poziom hałasu, wykorzystując technologie informacyjno-komunikacyjne (np. aplikacje mobilne), oraz potrafi wskazywać działania zmniejszające ich negatywny wpływ na zdrowie [PE-EZ-N1-SEUZ_U_1]
KN1_U02 [3/5] KN1_U22_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi analizować zależności między stanem środowiska a stanem zdrowia ludzi i proponować rozwiązania proekologiczne w skali lokalnej; podejmuje działania na rzecz poprawy jakości środowiska naturalnego w swoim otoczeniu, promując postawy prozdrowotne i proekologiczne wśród społeczności lokalnej; respektuje zasady zrównoważonego rozwoju oraz potrafi działać na rzecz ochrony przyrody, świadomie ograniczając negatywny wpływ człowieka na środowisko [PE-EZ-N1-SEUZ_U_2]
KN1_U03 [3/5] KN1_U20_PPSP [3/5]
student/studentka zna i rozumie wpływ jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka; potrafi wyjaśnić skutki zanieczyszczenia powietrza i wód, zmniejszania terenów zielonych oraz zmian klimatycznych dla zdrowia i warunków życia ludzi; zna i rozumie znaczenie kontaktu z naturą dla zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka; rozumie pojęcie odpowiedzialności za zwierzęta domowe, dziką przyrodę oraz ekosystemy; rozumie znaczenie ochrony środowiska naturalnego dla zdrowia jednostki i społeczeństwa [PE-EZ-N1-SEUZ_W_1]
KN1_W19_PPSP [3/5]
student/studentka zna źródła hałasu w środowisku oraz jego wpływ na zdrowie człowieka; zna zasady profilaktyki niedosłuchu i podstawowe strategie ograniczania ekspozycji na hałas [PE-EZ-S1-SEUZ_W_2]
KN1_W16_PPSP [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-EZ-N1-SEUZ_fns_1] 7 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-EZ-N1-SEUZ_K_1 PE-EZ-N1-SEUZ_U_1 PE-EZ-N1-SEUZ_U_2 PE-EZ-N1-SEUZ_W_1 PE-EZ-S1-SEUZ_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)