Odżywianie się dzieci i młodzieży szkolnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2.2024

Nazwa modułu: Odżywianie się dzieci i młodzieży szkolnej
Kod modułu: W6-PE-EZ-S1-ODM
Kod programu: W6-S1PE19.2.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Zagadnienia podejmowane podczas zajęć związane są z kształtowaniem właściwych nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży. Obejmują zasady zdrowej diety i jej znaczenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego oraz ukazują istotę żywienia opartą na dostarczaniu organizmowi niezbędnych składników odżywczych podczas zbilansowanych posiłków.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka promuje zdrowe nawyki żywieniowe w środowisku szkolnym, rodzinnym i społecznym, rozumiejąc ich znaczenie dla zdrowia dzieci i młodzieży; wykazuje odpowiedzialność za własne wybory żywieniowe i wspiera rozwijanie świadomych postaw prozdrowotnych wśród dzieci i młodzieży [PE-EZ-S1-ODM_K_1]
KN1_K08_PPSP [3/5]
student/studentka jest gotów/gotowa do współpracy z instytucjami edukacyjnymi i zdrowotnymi w zakresie działań na rzecz poprawy odżywiania dzieci i młodzieży [PE-EZ-S1-ODM_K_2]
KN1_K05 [2/5]
student/studentka potrafi samodzielnie planować i komponować zbilansowane posiłki, dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży, wykorzystując zalecenia talerza zdrowego żywienia oraz nowoczesne technologie (np. aplikacje mobilne); potrafi zaproponować i przygotować zdrowe posiłki, w tym napój izotoniczny oraz posiłki przed- i powysiłkowe, dbając o ich wartość odżywczą [PE-EZ-S1-ODM_U_1]
KN1_U03 [3/5] KN1_U20_PPSP [3/5]
student/studentka zna i rozumie zasady zdrowego żywienia zgodne z talerzem zdrowego żywienia, zasady zdrowego nawadniania organizmu oraz wpływ jakości spożywanych produktów i napojów na zdrowie dzieci i młodzieży [PE-EZ-S1-ODM_W_1]
KN1_W17_PPSP [3/5]
student/studentka zna znaczenie prawidłowego planowania i komponowania posiłków, w tym posiłków przedwysiłkowych i powysiłkowych, potrafi wyjaśnić konsekwencje zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania, czy nadużywania suplementów, spożywania napojów energetyzujących, stosowania środków dopingujących oraz zna i rozumie rolę diety w profilaktyce i leczeniu chorób dietozależnych, autoimmunologicznych (np. celiakię, cukrzycę typu 1, Hashimoto) i alergii pokarmowych [PE-EZ-S1-ODM_W_2]
KN1_W19_PPSP [3/5]
student/studentka zna zasady przechowywania żywności, rozpoznawania jej świeżości, oznak psucia się żywności, uprawy roślin jadalnych, czytania etykiet produktów spożywczych oraz możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii (np. aplikacji mobilnych) w analizie składu produktów i ograniczaniu marnowania żywności [PE-EZ-S1-ODM_W_3]
KN1_W17_PPSP [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-EZ-S1-ODM_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie PE-EZ-S1-ODM_K_1 PE-EZ-S1-ODM_K_2 PE-EZ-S1-ODM_U_1 PE-EZ-S1-ODM_W_1 PE-EZ-S1-ODM_W_2 PE-EZ-S1-ODM_W_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)