Moduły fakultatywne 3
Kierunek studiów: Etnologia i antropologia kulturowa
Kod programu: W6-S2AK19.2025

Nazwa modułu: | Moduły fakultatywne 3 |
---|---|
Kod modułu: | W6-AK-S2-MF.3 |
Kod programu: | W6-S2AK19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Student/studentka wybiera jedną z dwóch dostępnych ścieżek:
- ścieżka społeczna: obejmuje dwa moduły poświęcone różnorodnym formom funkcjonowania człowieka w grupie oraz przejawom indywidualnej i zbiorowej odmienności. Program kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności dostrzegania i analizowania zjawisk kulturowej różnorodności. Tematyka zajęć wprowadza w obszar poznawczy etnologii i antropologii kulturowej, rozwijany w toku dalszych studiów
- ścieżka ekologiczna: obejmuje dwa moduły, które mają na celu zapoznanie z różnymi przejawami funkcjonowania człowieka - istoty kulturowej w środowisku przyrodniczym. Treści zajęć pozwolą na zapoznanie się z problematyką i terminologią umożliwiającymi spojrzenie z perspektywy ekologicznej na wybrane zjawiska kulturowe i społeczne. Tematyka zajęć wprowadza w obszar poznawczy etnologii i antropologii kulturowej, rozwijany w toku dalszych studiów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest przygotowany do świadomego uczestnictwa w życiu społecznym: ma świadomość istnienia mechanizmów kształtujących kulturę i życie społeczne człowieka [_K_1] |
K_K01 [2/5] |
nabywa kompetencje międzykulturowe umożliwiające przełamywanie mechanizmów powstawania i funkcjonowania negatywnych kategoryzacji osób odmiennych kulturowo [_K_2] |
K_K02 [2/5] |
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii kulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania stylów życia człowieka, jego funkcjonowania w różnych grupach społecznych [_U_1] |
K_U01 [3/5] |
potrafi diagnozować i analizować - z wykorzystaniem narzędzi antropologicznych - konkretne problemy związane z funkcjonowaniem jednostki i grupy społecznej [_U_2] |
K_U03 [2/5] |
ma wiedzę na temat refleksji antropologicznej dotyczącej szeroko rozumianych kategorii „obcości” („obcego”), jak i różnorodnych przejawów wzmacniających przynależność jednostki do określonej grupy; zna różne ujęcia tych kategorii w odwołaniu do współczesnych kierunków oraz prądów w naukach humanistycznych i społecznych [_W_1] |
K_W02 [2/5] |
zna i rozumie zasadnicze pojęcia i problemy badawcze antropologii kulturowej związane z próbą zrozumienia procesów wykluczania i akceptacji w odniesieniu do jednostki; rozróżnia podstawowe kategorie współczesnej humanistyki oraz najważniejsze koncepcje społeczne w zakresie wiedzy o kulturze i „innym” [_W_2] |
K_W01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [_fs_1] | 30 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |