S3. Diagnoza w praktyce klinicznej Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: s3. Diagnoza w praktyce klinicznej
Kod modułu: W3-PS-S-KiZ3
Kod programu: W3-SMPS19.2025
Semestr: semestr letni 2028/2029
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest dostarczenie studentkom i studentom praktycznych podstaw do pracy diagnostycznej w obszarze psychologii klinicznej i zdrowia.W ramach modułu studentki i studenci poznają specyfikę klinicznej diagnozy psychologicznej, uczą się diagnozować funkcjonowanie społeczne, poznawcze, emocjonalne oraz osobowości w psychologii klinicznej i zdrowia, uczą się dobierać metody diagnostyczne dostosowane do problemów klinicznych, a także dostrzegać rolę diagnozy w planowaniu postępowania terapeutycznego z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb osoby. Poznają zasady funkcjonowania interdyscyplinarych zespołów w psychologii klinicznej i zdrowia. Uczą się interpretować dane uzyskane z wybranych specjalistycznych metod i łączyć wyniki uzyskane z różnych źródeł w procesie diagnozy klinicznej, a także przekazywać wynik diagnozy pacjentowi, członkom zespołu terapeutycznego i członkom rodziny.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie diagnozy i opisu zaburzeń psychicznych oraz do współpracy i zasięgania opinii innych specjalistów w praktycznej lub naukowej działalności psychologicznej [PS_K_2_10]
PS_K_2 [3/5]
Jest gotów do wdrażania zasad etyki zawodowej i etosu pracy w realizacji zadań zawodowych związanych z diagnozą kliniczną [PS_K_5_2]
PS_K_5 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w procesie projektowania i realizacji diagnozy wybranych problemów i zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego [PS_U_3_3]
PS_U_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę diagnozy klinicznej, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania analizowanych problemów klinicznych [PS_W_6_7]
PS_W_6 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [01] 30 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_K_2_10 PS_K_5_2 PS_U_3_3 PS_W_6_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)