Podstawy i modele psychoterapii Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: Podstawy i modele psychoterapii
Kod modułu: W3-PS-PMP
Kod programu: W3-SMPS19.2025
Semestr: semestr zimowy 2029/2030
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest dostarczenie wiedzy na temat założeń leżących u podstaw wiodących nurtów psychoterapeutycznych oraz metod i technik wykorzystywanych w ich obrębie. W ramach modułu studenci poznają istotę procesu psychoterapeutycznego oraz czynniki leczące w psychoterapii, analizują obszary zastosowań wypracowane przez wybrane szkoły terapeutyczne, uczą się adekwatnego dobierania form pracy psychoterapeutycznej do trudności zgłaszanych przez pacjentów, budują podstawy warsztatu pracy psychologa świadczącego pomoc psychologiczną, a także przygotowują się do myślenia diagnostyczno-funkcjonalnego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do realizacji procesu pomocy psychologicznej zgodnie ze standardami, jakich oczekiwać można od osób wykonujących zawód zaufania publicznego [PS_K_3_9]
PS_K_3 [3/5]
Jest gotów do wdrażania zasad etyki zawodowej i etosu pracy w realizacji zadań zawodowych [PS_K_5_1]
PS_K_5 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz własnego rozwoju, między innymi w ramach certyfikacji psychoterapeuty [PS_U_11_2]
PS_U_11 [3/5]
Poprzez selekcję, analizę i syntezę posiadanych informacji potrafi określić kierunek profesjonalnych działań terapeutycznych, adekwatnie do potrzeb zidentyfikowanych w procesie diagnozy [PS_U_3_8]
PS_U_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu główne nurty terapeutyczne, czynniki warunkujące ich stosowanie oraz dane empiryczne weryfikujące ich skuteczność [PS_W_6_25]
PS_W_6 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [2] 30 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_K_3_9 PS_K_5_1 PS_U_11_2 PS_U_3_8 PS_W_6_25
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)