Pomoc psychologiczna Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: Pomoc psychologiczna
Kod modułu: W3-PS-POMOC
Kod programu: W3-SMPS19.2025
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przedstawienie głównych podejść teoretyczno-praktycznych w obszarze udzielania pomocy psychologicznej jednostkom, grupom oraz rodzinie, a także zasad konceptualizacji problemów osoby potrzebującej pomocy zgodnie z określoną „szkołą pomagania”. Treści modułu obejmować będą analizę dowodów empirycznych wskazujących na skuteczność wybranych typów psychoterapii, omówienie charakterystycznych mechanizmów ich działania oraz przedstawienie elementów wspólnych dla większości oddziaływań psychoterapeutycznych; dostarczenie podstawowych umiejętności z zakresu nawiązywania relacji terapeutycznej, prowadzenia wywiadu klinicznego, wstępnej konceptualizacji przypadku, a także analizę możliwości zastosowania lub adaptacji wybranych interwencji psychologicznych w odniesieniu do różnych problemów i różnorodnych grup (np. mniejszości kulturowych, seksualnych, osób starszych, dzieci).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do realizacji procesu pomocy psychologicznej zgodnie ze standardami, jakich oczekiwać można od osób wykonujących zawód zaufania publicznego [PS_K_3_9]
PS_K_3 [3/5]
Jest gotów do wdrażania zasad etyki zawodowej i etosu pracy w realizacji zadań zawodowych [PS_K_5_1]
PS_K_5 [3/5]
W oparciu o posiadaną wiedzę, dokonując analizy i syntezy informacji, potrafi zidentyfikować potrzeby związane z pomocą psychologiczną oraz zaplanować proces wsparcia psychologicznego [PS_U_3_6]
PS_U_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady i elementy procesu pomocy psychologicznej [PS_W_6_26]
PS_W_6 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu dylematy, problemy oraz wyzwania, związane z udzielaniem profesjonalnej pomocy psychologicznej [PS_W_7_15]
PS_W_7 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PS_W_6_26 PS_W_7_15
ćwiczenia [2] 30 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_K_3_9 PS_K_5_1 PS_U_3_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)