Metody jakościowe w psychologii Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: Metody jakościowe w psychologii
Kod modułu: W3-PS-MJP
Kod programu: W3-SMPS19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot "Metody Jakościowe w Psychologii" ma na celu wprowadzenie studentów w obszar jakościowych technik badawczych stosowanych w psychologii. Kształcenie w tym zakresie ma na celu rozwinięcie umiejętności prowadzenia dogłębnych, indywidualizowanych badań, które uwzględniają subiektywne doświadczenia osób badanych. Główne treści kursu obejmują wprowadzenie do metod jakościowych, zrozumienie ich celów i założeń oraz wykorzystanie w praktyce badawczej. Studenci dowiedzą się o różnych technikach, takich jak wywiady, obserwacje, studia przypadków i analiza treści. Będą mieli okazję do nauki i praktyki technik analizy danych jakościowych, takich jak kodowanie otwarte i osiowe, a także zrozumienia etycznych kwestii związanych z tymi metodami. Cel przedmiotu jest zatem rozwijanie kompetencji niezbędnych do prowadzenia jakościowych badań psychologicznych, umożliwiających głębsze zrozumienie ludzkiego doświadczenia i zachowań.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i nowych informacji z zakresu psychologii [PS_K_1_1]
PS_K_1 [3/5]
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w procesie diagnozy psychologicznej, dobierając właściwe metody i narzędzia poznania człowieka [PS_U_4_1]
PS_U_4 [3/5]
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w procesie dostosowania metod jakościowych do aktualnych wymogów procesu poznania funkcjonowania psychicznego człowieka [PS_U_5_2]
PS_U_5 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody jakościowej analizy funkcjonowania człowieka oraz zasady jej wykorzystania [PS_W_3_10]
PS_W_3 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [2] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Obserwacja [e06] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_K_1_1 PS_U_4_1 PS_U_5_2 PS_W_3_10
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)