Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: | Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży |
---|---|
Kod modułu: | W3-PS-ROZ1 |
Kod programu: | W3-SMPS19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aspektami teoretycznymi i praktycznymi problematyki rozwoju dziecka. Cykl zajęć obejmuje następujące zagadnienia: podstawowe pojęcia teoretyczne w psychologii rozwoju dziecka; pojęcie rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych i mechanizmy warunkujące rozwój; periodyzacja zmian w rozwoju psychicznym dziecka; modele ujmowania i wyjaśniania zmian rozwojowych; czynniki i wyznaczniki rozwoju; strategie badań nad rozwojem; aspekty etyczne badań z udziałem dzieci; opis i interpretacja zmian w rozwoju z punktu widzenia różnych koncepcji psychologicznych; charakterystyka rozwoju w poszczególnych okresach rozwojowych dziecka. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie diagnozy i opisu rozwoju człowieka oraz do współpracy i zasięgania opinii innych specjalistów w praktycznej lub naukowej działalności psychologicznej [PS_K_2_4] |
PS_K_2 [3/5] |
Potrafi planować, organizować i realizować pracę indywidualną lub grupową jako psycholog udzielający wsparcia dziecku i rodzinie [PS_U_11_4] |
PS_U_11 [3/5] |
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, poprzez dobór odpowiedniej koncepcji, utworzenie adekwatnego opisu, sformułowanie przewidywań w kontekście prawidłowego rozwoju człowieka w cyklu życia [PS_U_1_5] |
PS_U_1 [3/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu prawidłowości rozwoju człowieka od poczęcia do pełnoletności i mechanizmy, które potencjalnie modyfikują tempo lub kierunek rozwoju [PS_W_2_2] |
PS_W_2 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy aspektów rozwojowych różnych sfer człowieka, a także warunki i ograniczenia tych metod [PS_W_3_4] |
PS_W_3 [3/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście psychologii rozwoju dziecka [PS_W_7_7] |
PS_W_7 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
PS_W_2_2 |
ćwiczenia [2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PS_K_2_4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |