Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
Kod modułu: W3-PS-ROZ1
Kod programu: W3-SMPS19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aspektami teoretycznymi i praktycznymi problematyki rozwoju dziecka. Cykl zajęć obejmuje następujące zagadnienia: podstawowe pojęcia teoretyczne w psychologii rozwoju dziecka; pojęcie rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych i mechanizmy warunkujące rozwój; periodyzacja zmian w rozwoju psychicznym dziecka; modele ujmowania i wyjaśniania zmian rozwojowych; czynniki i wyznaczniki rozwoju; strategie badań nad rozwojem; aspekty etyczne badań z udziałem dzieci; opis i interpretacja zmian w rozwoju z punktu widzenia różnych koncepcji psychologicznych; charakterystyka rozwoju w poszczególnych okresach rozwojowych dziecka.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie diagnozy i opisu rozwoju człowieka oraz do współpracy i zasięgania opinii innych specjalistów w praktycznej lub naukowej działalności psychologicznej [PS_K_2_4]
PS_K_2 [3/5]
Potrafi planować, organizować i realizować pracę indywidualną lub grupową jako psycholog udzielający wsparcia dziecku i rodzinie [PS_U_11_4]
PS_U_11 [3/5]
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, poprzez dobór odpowiedniej koncepcji, utworzenie adekwatnego opisu, sformułowanie przewidywań w kontekście prawidłowego rozwoju człowieka w cyklu życia [PS_U_1_5]
PS_U_1 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu prawidłowości rozwoju człowieka od poczęcia do pełnoletności i mechanizmy, które potencjalnie modyfikują tempo lub kierunek rozwoju [PS_W_2_2]
PS_W_2 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy aspektów rozwojowych różnych sfer człowieka, a także warunki i ograniczenia tych metod [PS_W_3_4]
PS_W_3 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście psychologii rozwoju dziecka [PS_W_7_7]
PS_W_7 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin PS_W_2_2 PS_W_3_4 PS_W_7_7
ćwiczenia [2] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_K_2_4 PS_U_11_4 PS_U_1_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)