S4. Opiniodawstwo rodzinne i opiekuńcze Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: s4. Opiniodawstwo rodzinne i opiekuńcze
Kod modułu: W3-PS-S-SiS5
Kod programu: W3-SMPS19.2025
Semestr: semestr letni 2029/2030
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z wydawaniem opinii psychologicznych w kontekście prawa rodzinnego i opiekuńczego. Głównym celem tego przedmiotu jest przygotowanie studentów do skutecznej pracy jako ekspertów sądowych w sprawach związanych z rodziną. Główne treści kursu obejmują analizę i ocenę sytuacji rodzinnych, które mogą wymagać interwencji sądowej, takich jak rozwody, opieka nad dziećmi, adopcje czy sytuacje zaniedbania dzieci. Studenci będą uczyć się technik oceny psychologicznej stosowanych w kontekście rodzinnym, takich jak wywiady strukturalne, obserwacje interakcji rodzicielskich i ocena więzi emocjonalnych. Poznają zasady etyki w pracy eksperckiej i dowiedzą się, jak skutecznie komunikować swoje wnioski sądowi, stronom i innym profesjonalistom. Cel przedmiotu to nie tylko zdobycie wiedzy teoretycznej, ale także rozwinięcie umiejętności praktycznych niezbędnych do profesjonalnego pełnienia roli psychologa sądowego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie opiniowania o spełnianiu przez zeznania psychologicznych kryteriów prawdziwości zeznań świadków. Jest gotów do współpracy z psychiatrami oraz pedagogami w zakresie wykonywania niniejszych opinii. [PS_K_2_14]
PS_K_2 [3/5]
Wykazuje gotowość do przedsiębiorczego zarządzaniem swoją rolą procesową jako biegły sądowy w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Posiada kompetencje niezbędne do wytwarzania dokumentacji finansowej niezbędnej dla pracy biegłego. [PS_K_4_7]
PS_K_4 [3/5]
Potrafi planować i organizować pracę własną wykorzystując znajomość technik warsztatowych charakterystycznych dla opiniodawstwa w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. [PS_U_10_4]
PS_U_10 [3/5]
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę opiniodawstwa rodzinnego i opiekuńczego, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania zjawisk w tych obszarach psychologii sądowej w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. [PS_W_6_15]
PS_W_6 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [3] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_K_2_14 PS_K_4_7 PS_U_10_4 PS_W_6_15
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)