S4. Opiniodawstwo rodzinne i opiekuńcze
Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: | s4. Opiniodawstwo rodzinne i opiekuńcze |
---|---|
Kod modułu: | W3-PS-S-SiS5 |
Kod programu: | W3-SMPS19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2029/2030 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z wydawaniem opinii psychologicznych w kontekście prawa rodzinnego i opiekuńczego. Głównym celem tego przedmiotu jest przygotowanie studentów do skutecznej pracy jako ekspertów sądowych w sprawach związanych z rodziną. Główne treści kursu obejmują analizę i ocenę sytuacji rodzinnych, które mogą wymagać interwencji sądowej, takich jak rozwody, opieka nad dziećmi, adopcje czy sytuacje zaniedbania dzieci. Studenci będą uczyć się technik oceny psychologicznej stosowanych w kontekście rodzinnym, takich jak wywiady strukturalne, obserwacje interakcji rodzicielskich i ocena więzi emocjonalnych. Poznają zasady etyki w pracy eksperckiej i dowiedzą się, jak skutecznie komunikować swoje wnioski sądowi, stronom i innym profesjonalistom.
Cel przedmiotu to nie tylko zdobycie wiedzy teoretycznej, ale także rozwinięcie umiejętności praktycznych niezbędnych do profesjonalnego pełnienia roli psychologa sądowego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie opiniowania o spełnianiu przez zeznania psychologicznych kryteriów prawdziwości zeznań świadków. Jest gotów do współpracy z psychiatrami oraz pedagogami w zakresie wykonywania niniejszych opinii. [PS_K_2_14] |
PS_K_2 [3/5] |
Wykazuje gotowość do przedsiębiorczego zarządzaniem swoją rolą procesową jako biegły sądowy w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Posiada kompetencje niezbędne do wytwarzania dokumentacji finansowej niezbędnej dla pracy biegłego. [PS_K_4_7] |
PS_K_4 [3/5] |
Potrafi planować i organizować pracę własną wykorzystując znajomość technik warsztatowych charakterystycznych dla opiniodawstwa w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. [PS_U_10_4] |
PS_U_10 [3/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę opiniodawstwa rodzinnego i opiekuńczego, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania zjawisk w tych obszarach psychologii sądowej w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. [PS_W_6_15] |
PS_W_6 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [3] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Projekcja [c02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Symulacja [e07] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PS_K_2_14 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |