S4. Psychologia zeznań
Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: | s4. Psychologia zeznań |
---|---|
Kod modułu: | W3-PS-S-SiS2 |
Kod programu: | W3-SMPS19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2028/2029 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu zrozumienie procesów psychologicznych leżących u podstaw zeznań świadków i ofiar, jak również procesów odpowiedzialnych za przekazywanie, zapamiętywanie i interpretowanie informacji w kontekście prawnym. Główne treści kursu obejmują analizę mechanizmów pamięciowych i percepcyjnych wpływających na jakość i wiarygodność zeznań, techniki badania psychologicznej prawdziwości zeznań oraz psychologiczne aspekty procesu przesłuchiwania świadków i ofiar. Studenci będą się także uczyć o wpływie stresu i traumy na zeznania, błędach i pułapkach, które mogą wpłynąć na jakość zeznań, a także o odpowiedzialności i roli psychologa jako eksperta sądowego.
Cel przedmiotu to nie tylko zdobycie wiedzy teoretycznej, ale także umiejętności praktycznych niezbędnych do pracy z zeznaniami w różnych kontekstach, zarówno w ramach systemu sprawiedliwości, jak i poza nim. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie opiniowania o spełnianiu przez zeznania psychologicznych kryteriów prawdziwości zeznań świadków. Jest gotów do współpracy z psychiatrami w zakresie wykonywania niniejszych opinii. [PS_K_2_12] |
PS_K_2 [3/5] |
Jest gotów do wdrażania zasad etycznych psychologii sądowej w zakresie opiniodawstwa w sprawach dotyczących oceny spełniania przez zeznanie psychologicznych kryteriów prawdziwości zeznań świadków. [PS_K_5_3] |
PS_K_5 [3/5] |
Potrafi planować i organizować pracę własną zgodnie ze standardami analitycznymi charakterystycznymi dla opiniodawstwa związanego z zeznaniami świadków. [PS_U_10_2] |
PS_U_10 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wyzwania jakie stoją przed biegłym psychologiem sądowym w sprawach z zakresu opiniowania o spełnianiu przez zeznania psychologicznych kryteriów prawdziwości zeznań świadków. Potrafi zidentyfikować, źródła tych wyzwań i zna sposoby ich neutralizacji. [PS_W_7_11] |
PS_W_7 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Symulacja [e07] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PS_K_2_12 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |