S3. Psychosomatyka
Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2025

Nazwa modułu: | s3. Psychosomatyka |
---|---|
Kod modułu: | W3-PS-S-KiZ1 |
Kod programu: | W3-SMPS19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przygotowanie studentek i studentów do pracy z osobami doświadczającymi objawów psychosomatycznych. W ramach modułu przedstawiona zostanie pogłębiona wiedza z zakresu biologicznych i psychologicznych czynników ryzyka, mechanizmów rozwoju chorób psychosomatycznych i ich konsekwencji psychospołecznych. Studentki i studenci uczą się wykorzystywać wiedzę z zakresu psychoneuroimmunologii i stresu do oceny funkcjonowania pacjenta i zaplanowania stosownych interwencji. Ponadto uczą się dokonywać oceny roli czynników ryzyka w rozwoju chorób psychosomatycznych oraz dostrzegać mechanizmy psychologiczne leżące u ich podłoża. Studentki i studenci pogłębiają też znajomość wybranych form oddziaływań psychologicznych wobec osób chorych psychosomatycznie, a także ćwiczą umiejętności skutecznego komunikowania się ze środowiskiem medycznym przy wykorzystaniu psychologicznych kategorii opisu problemów pacjenta. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do współpracy i zasięgania opinii specjalistów z dziedziny medycyny w procesie diagnozy i pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi [PS_K_2_17] |
PS_K_2 [3/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować działania wspierające zdrowie psychofizyczne i rozwój jako psycholog kliniczny lub psycholog zdrowia [PS_U_11_3] |
PS_U_11 [3/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w procesie selekcji teorii psychologicznych, analizy i syntezy informacji, formowania tez wyjaśniających lub przewidujących zachowanie oraz projektowania i realizacji pomocy psychologicznej w odniesieniu do osób z problemami psychosomatycznymi [PS_U_3_12] |
PS_U_3 [3/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę psychologii klinicznej i zdrowia, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania zjawisk w perspektywie relacji pomiędzy sferą psychiczną, somatyczną i społeczną [PS_W_6_8] |
PS_W_6 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wyzwania, jakie stają przed psychologią w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym, w kontekście pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi [PS_W_9_2] |
PS_W_9 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [1] | 30 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PS_K_2_17 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |