Rozwiązania chmurowe dla sztucznej inteligencji
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Rozwiązania chmurowe dla sztucznej inteligencji |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_RCSI |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przygotowanie studentów do projektowania, wdrażania i utrzymania skalowalnych systemów sztucznej inteligencji z uwzględnieniem praktyk inżynierii AI, MLOps i LLMOps. Treści kształcenia obejmują zagadnienia związane z automatyzacją cyklu życia modeli uczenia maszynowego oraz dużych modeli językowych, ich wdrażaniem w środowiskach chmurowych, monitorowaniem i utrzymaniem. Specjalny nacisk położony jest na zagadnienia związane z orkiestracją procesów, wersjonowaniem danych i modeli, oceną jakości działania systemów AI oraz zarządzaniem kosztami i bezpieczeństwem. Studenci zdobywają umiejętności praktyczne w zakresie budowania kompletnych rozwiązań AI gotowych do wdrożenia w środowisku produkcyjnym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do samodzielnego aktualizowania wiedzy i umiejętności w dynamicznie rozwijającym się obszarze usług chmurowych i sztucznej inteligencji. [K01] |
DSAI_1S_U10 [3/5] |
Wykazuje odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo rozwiązań AI wdrażanych w chmurze, uwzględniając kontekst etyczny i społeczny ich zastosowania. [K02] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Efektywnie komunikuje się w zespole, podejmując współpracę przy projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań chmurowych z zakresu sztucznej inteligencji. [K03] |
DSAI_1S_U08 [3/5] |
Potrafi zaprojektować i wdrożyć rozwiązanie AI w chmurze, wykorzystując odpowiednie usługi i narzędzia do przechowywania danych, trenowania modeli oraz ich skalowalnego uruchamiania. [U01] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Umie zautomatyzować procesy związane z uczeniem maszynowym (MLOps, LLMOps) z wykorzystaniem narzędzi do monitorowania, wersjonowania i aktualizacji modeli w środowiskach chmurowych. [U02] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Potrafi analizować i optymalizować koszty, bezpieczeństwo oraz wydajność rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję wdrażanych w chmurze. [U03] |
DSAI_1S_U02_inż [3/5] |
Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie architektury i zasad działania usług chmurowych wykorzystywanych w systemach sztucznej inteligencji, w tym dotyczących wdrażania, skalowania i monitorowania modeli AI. [W01] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Zna metody organizacji i automatyzacji pracy w środowiskach chmurowych z wykorzystaniem infrastruktury jako kodu, orkiestracji procesów oraz narzędzi wspomagających operacjonalizację modeli ML i LLM. [W02] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Rozumie uwarunkowania prawne i etyczne oraz zagrożenia związane z przetwarzaniem danych i wdrażaniem systemów AI w chmurze, w tym zagadnienia bezpieczeństwa i zgodności z przepisami. [W03] |
DSAI_1S_W06 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Symulacja [e07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |