Generatywna sztuczna inteligencja
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Generatywna sztuczna inteligencja |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_GSI |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kształcenia jest zapoznanie uczestników z koncepcjami, działaniem i zastosowaniami generatywnej sztucznej inteligencji. Studenci zdobędą wiedzę na temat sposobu działania modeli generatywnych, ich roli w tworzeniu nowych treści oraz wpływu na współczesne społeczeństwo i rynek pracy. Rozwiną umiejętności krytycznej analizy treści generowanych przez AI. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma świadomość wpływu treści generowanych przez AI na społeczeństwo i kulturę. [K01] |
DSAI_1S_K02 [3/5] |
Rozumie potrzebę odpowiedzialnego podejścia do wykorzystania generatywnej AI, szczególnie w kontekście dezinformacji. [K02] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Potrafi współdziałać w zespole interdyscyplinarnym nad projektami związanymi z generatywną sztuczną inteligencją. [K03] |
DSAI_1S_U09 [2/5] |
Potrafi zastosować wybrane modele generatywne do tworzenia nowych danych. [U01] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Potrafi analizować wyniki działania modeli generatywnych i dostosować ich parametry w celu poprawy wyników. [U02] |
DSAI_1S_U04 [2/5] |
Umie zaprezentować wyniki pracy nad generatywną AI w sposób zrozumiały dla różnych grup odbiorców. [U03] |
DSAI_1S_U08 [3/5] |
Zna podstawowe pojęcia i koncepcje generatywnej sztucznej inteligencji. [W01] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Rozumie zasady działania generatywnych modeli i ich architektur. [W02] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zastosowań generatywnej AI w różnych dziedzinach. [W03] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Ma wiedzę na temat dostępnych narzędzi i bibliotek do implementacji modeli generatywnych. [W04] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |