Uczenie nadzorowane
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Uczenie nadzorowane |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_UczN |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z metodami uczenia nadzorowanego stosowanymi w analizie danych oraz w projektowaniu inteligentnych systemów. Studenci nauczą się dobierać odpowiednie algorytmy do różnych typów problemów klasyfikacyjnych i regresyjnych, trenować modele, oceniać ich skuteczność oraz interpretować wyniki. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Potrafi pracować w zespole projektowym, dzieląc się zadaniami w zakresie przygotowania danych, implementacji modeli oraz analizy wyników, z poszanowaniem wkładu innych członków zespołu. [K01] |
DSAI_1S_U09 [3/5] |
Ma świadomość potrzeby ciągłego aktualizowania wiedzy z zakresu metod uczenia maszynowego i zna źródła umożliwiające dalszy rozwój zawodowy i naukowy w tej dziedzinie. [K02] |
DSAI_1S_U06 [3/5] |
Potrafi w przejrzysty sposób prezentować wyniki analizy i działania modelu uczenia maszynowego zarówno dla specjalistów, jak i odbiorców bez przygotowania technicznego. [K03] |
DSAI_1S_K02 [3/5] |
Potrafi dobrać odpowiedni algorytm uczenia nadzorowanego do konkretnego problemu analitycznego, uzasadniając wybór oraz analizując ograniczenia danego podejścia. [U01] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Umie przeprowadzić kompletny eksperyment analityczny, obejmujący przygotowanie danych, trening modelu, ocenę skuteczności i interpretację wyników przy użyciu nowoczesnych narzędzi programistycznych. [U02] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Potrafi krytycznie ocenić efektywność różnych metod klasyfikacji i regresji w zależności od charakteru danych oraz celu analizy. [U03] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Zna i rozumie klasyczne oraz nowoczesne algorytmy uczenia nadzorowanego, w tym algorytmy klasyfikacji i regresji, a także ich zastosowanie w analizie danych. [W01] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu budowy modelu predykcyjnego, w tym przygotowania danych, doboru cech, trenowania, walidacji i testowania modeli. [W02] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Zna metody oceny jakości modeli predykcyjnych oraz potrafi interpretować ich wyniki w kontekście zastosowania praktycznego i naukowego. [W03] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |