Uczenie głębokie
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Uczenie głębokie |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_UG |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami budowy i trenowania głębokich sieci neuronowych, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych architektur i ich zastosowań w analizie danych. Omawiane są zarówno podstawowe mechanizmy działania sieci, techniki regularyzacji i optymalizacji, jak i zaawansowane architektury, takie jak konwolucyjne sieci neuronowe oraz transformatory stosowane w przetwarzaniu języka naturalnego. Studenci nauczą się projektować, trenować i optymalizować modele głębokiego uczenia z wykorzystaniem popularnych platform programistycznych tzw. frameworków oraz rozwiązywać rzeczywiste problemy związane z analizą obrazu, tekstu i podejmowaniem decyzji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do krytycznej oceny opracowanych modeli głębokiego uczenia, w tym uwzględniania ograniczeń modeli i ryzyka ich niewłaściwego zastosowania. [K01] |
DSAI_1S_K02 [3/5] |
Potrafi efektywnie współpracować w zespole nad wspólnym projektem wykorzystującym techniki uczenia głębokiego, przyjmując różne role i dzieląc się wiedzą. [K02] |
DSAI_1S_U09 [3/5] |
Ma świadomość etycznych konsekwencji zastosowania technologii uczenia głębokiego i przestrzega zasad odpowiedzialnego wykorzystywania sztucznej inteligencji. [K03] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Potrafi zaprojektować, zaimplementować i wytrenować głęboką sieć neuronową do rozwiązania zadania klasyfikacji, regresji lub generowania danych z użyciem dostępnych platform programistycznych. [U01] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Potrafi dobrać odpowiednie architektury sieci neuronowych oraz techniki regularyzacji i optymalizacji w zależności od specyfiki problemu i charakterystyki danych. [U02] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Umie samodzielnie aktualizować i poszerzać swoją wiedzę w zakresie uczenia głębokiego, analizując literaturę naukową i dokumentację narzędzi programistycznych. [U03] |
DSAI_1S_U06 [3/5] |
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat budowy, działania i sposobów trenowania głębokich sieci neuronowych, w tym konwolucyjnych sieci neuronowych, modeli transformatorowych oraz modeli generatywnych. [W01] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Zna zaawansowane metody optymalizacji i regularyzacji stosowane w uczeniu głębokim oraz potrafi wyjaśnić ich wpływ na proces uczenia i generalizację modelu. [W02] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Rozumie znaczenie oraz ograniczenia różnych paradygmatów uczenia maszynowego, w tym uczenia nadzorowanego, nienadzorowanego i przez wzmacnianie, w kontekście rozwiązywania rzeczywistych problemów. [W03] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |