Systemy rekomendacyjne i wnioskowanie w warunkach niepewności
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Systemy rekomendacyjne i wnioskowanie w warunkach niepewności |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_SRWWN |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami reprezentacji i przetwarzania niepewnej informacji w systemach inteligentnych, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w systemach rekomendacyjnych. Studenci nauczą się wykorzystywać podejścia oparte na zbiorach przybliżonych i zbiorach rozmytych do modelowania niepewności oraz projektować i implementować podstawowe wersje systemów rekomendacyjnych z uwzględnieniem aspektów niepewności danych oraz preferencji użytkowników. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Potrafi odpowiedzialnie planować pracę nad realizacją projektu zespołowego, w którym tworzy i testuje system rekomendacyjny lub jego komponenty, uwzględniając aspekty etyczne i społeczne zastosowań AI. [K01] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Ma świadomość konieczności ciągłego aktualizowania wiedzy i rozwijania umiejętności w obszarze dynamicznie zmieniających się technologii analizy danych i sztucznej inteligencji. [K02] |
DSAI_1S_U10 [3/5] |
Potrafi komunikować się ze specjalistami i niespecjalistami w zakresie projektowanych rozwiązań rekomendacyjnych i zagadnień związanych z niepewnością danych. [K03] |
DSAI_1S_U08 [3/5] |
Potrafi zastosować metody analizy danych z wykorzystaniem teorii zbiorów przybliżonych i rozmytych do rozwiązania praktycznych problemów rekomendacyjnych. [U01] |
DSAI_1S_U03 [3/5] |
Umie zaprojektować i zaimplementować prosty system rekomendacyjny z wykorzystaniem dostępnych bibliotek i narzędzi programistycznych. [U02] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody oceny skuteczności rekomendacji oraz interpretować wyniki pod kątem skuteczności i wiarygodności systemu. [U03] |
DSAI_1S_U04 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów rekomendacyjnych i technik modelowania niepewności, w tym teorii zbiorów przybliżonych i rozmytych, umożliwiającą rozwiązywanie typowych problemów inżynierskich związanych z analizą danych i personalizacją treści. [W01] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Zna zasady i narzędzia stosowane do implementacji systemów rekomendacyjnych, w tym modele filtracji kolaboracyjnej, metody hybrydowe oraz metody uwzględniające niepewność danych. [W02] |
DSAI_1S_W04 [3/5] |
Rozumie ograniczenia i problemy związane z niepewnością w danych oraz zna sposoby ich reprezentacji i przetwarzania w inteligentnych systemach wspomagania decyzji. [W03] |
DSAI_1S_W03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |