Techniki programowania systemów inteligentnych
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Techniki programowania systemów inteligentnych |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_TPSI |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu zapoznanie studentów z technikami programowania stosowanymi w projektowaniu i implementacji systemów inteligentnych. Moduł koncentruje się na praktycznym wykorzystaniu narzędzi i bibliotek wspierających rozwój oprogramowania wykorzystującego algorytmy sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz podejmowania decyzji.
Celem kształcenia w ramach modułu jest przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania i implementacji systemów informatycznych wykorzystujących zaawansowane techniki Data Science i algorytmy uczenia maszynowego. Treści kształcenia modułu obejmują zarówno techniki korzystania instrukcji, programowanie obiektowe, jak i kwestie związane z zastosowaniem wybranych bibliotek do analizy danych i uczenia maszynowego.
Kurs stanowi fundament pod dalsze kształcenie w zakresie zaawansowanych systemów inteligentnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma świadomość znaczenia rzetelności i dokładności w pracy programistycznej, odpowiedzialnego podejścia do realizowanych zadań programistycznych oraz konsekwencji błędów w kodzie zwracając uwagę na poprawność, bezpieczeństwo i etykę kodowania. [K01] |
DSAI_1S_K03 [3/5] |
Potrafi współpracować w grupie przy realizacji zadań programistycznych, dzieląc się wiedzą i umiejętnościami. [K02] |
DSAI_1S_U09 [3/5] |
Rozumie potrzebę stałego doskonalenia umiejętności programistycznych i aktualizacji wiedzy w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie technologii informacyjnych. [K03] |
DSAI_1S_K01 [3/5] |
Potrafi napisać, uruchomić i przetestować program w wybranym języku programowania wykorzystując poznane konstrukcje językowe, algorytmy i struktury danych. [U01] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Potrafi analizować problemy obliczeniowe i zaprojektować do nich algorytmiczne rozwiązania integrując różne biblioteki i narzędzia w celu implementacji systemów wspomagających podejmowanie decyzji na podstawie danych. [U02] |
DSAI_1S_U02 [3/5] |
Umie korzystać z dokumentacji technicznej i przykładów kodu w celu rozwijania własnych projektów programistycznych. [U03] |
DSAI_1S_U06 [3/5] |
Zna pojęcia, struktury danych oraz konstrukcje językowe wykorzystywane w nowoczesnych językach programowania, takie jak zmienne, typy danych, instrukcje sterujące, funkcje oraz klasy i obiekty. [W01] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Ma wiedzę na temat organizacji kodu źródłowego, struktury programów, koncepcji modularności i zasad czytelnego kodowania. [W02] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Ma wiedzę na temat zasad działania środowisk programistycznych oraz cyklu życia programu komputerowego. [W03] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Zna etapy procesu programowania: analizę problemu, projektowanie rozwiązania, implementację, testowanie i debugowanie. [W04] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [fs01] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |